Od 17 maja przestrzenie Galerii Miejskiej wypełni twórczość profesora Pawła Frąckiewicza, Wrocławski artysta zaprezentuje publiczności powstałe na przełomie dwóch ostatnich dekad jego działalności prace zrealizowane w różnych technikach grafiki warsztatowej, druku cyfrowego oraz rysunku.
Dzieła Frąckiewicza prezentowane podczas jego indywidualnej wystawy we wrocławskiej galerii składają się na trzy główne cykle: Byki, Drzewa oraz Księżyce. Chociaż prace wchodzące w skład konkretnej serii spajają wspólne motywy, to nierzadko różnicuje je mnogość wykorzystywanych w ich obrębie technik artystycznych. Twórca posługuje się m.in. litografią, algrafią, drukiem cyfrowym, w tym drukiem UV, rysunkiem piórem, ołówkiem czy czarną i białą kredą.
Artystyczna strategia Frąckiewicza polega na kreowaniu nieoczywistych relacji pomiędzy motywami pochodzącymi wprost ze świata natury z elementami przywodzącymi na myśl wytwórczość człowieka. Tendencje do łączenia ze sobą antagonizmów znajdują odzwierciedlenie również w formalnej warstwie jego dzieł, na przykład poprzez zestawianie rysunku tonalnego z precyzyjnym kreskowaniem czy sytuowanie strukturalnego zagęszczenia obok maksymalnie uproszczonych kompozycyjnie obszarów. Artysta mówi zresztą o własnej sztuce w ten sposób: Kreślę twarde formy geometryczne i miękkie formy organiczne, nie odżegnując się przy tym od gestów spowinowaconych ze sztuką Dalekiego Wschodu. Balansuję pomiędzy pozytywem i negatywem po to, żeby zachować relację obecnego i nieobecnego. Wszystko to sprawia, iż istota twórczości Frąckiewicza lokuje się gdzieś pomiędzy pierwotną materią a sferą duchowości, zaś artysta w swoich pracach dąży do scalania impresyjności doświadczania z intelektualną refleksją.
Kurator ekspozycji, Mirosław Jasiński, objaśniając jej tytuł, pisze: To oczywiście mentalna podróż w głąb duchowej energii czerpanej z rzeczywistych doznań i z wyobraźni. Tauryda to też metaforyczna i mityczna kraina, którą niegdyś opisywali Herodot i Strabon, emanująca siłą, okrucieństwem natury i jej melancholią. I tak jak u starożytnych Greków, w sztuce Pawła Frąckiewicza mity przenikają spod oddanej niemal z bałwochwalczą dociekliwością materii, przysłanianej światu cieniem taurusa – byka.
Wernisaż połączony z koncertem odbędzie się 16 maja (czwartek) o godzinie 18:00.
Ekspozycję można będzie oglądać do 14 czerwca 2024.
Kurator: Mirosław Jasiński
Fotografia u góry: Paweł Frąckiewicz, Byk wielki – biały, 2011