„Terra Matter”
Tytuł indywidualnej wystawy Patrycji Orzechowskiej „Dry Season” [Pora sucha], odnosi się do zmiany klimatu, która wpływa na życie wszelkich bytów — ludzkich i nieludzkich, ale przede wszystkim określa czas pewnego niedoboru, nawiązując do cyrkularnego obiegu wyznaczanego przez naturę. W myśl witalistycznego „życie niezmiennie obraca się w życie” istnienie nigdy się nie kończy, ale jest w ciągłej metamorfozie, wymagając częstej zmiany ról
Patrycja Orzechowska w swojej pracy zamienia się w archeolożkę. Kopie w ziemi, zagląda do piwnic — zanurza się w ciemnościach, w których znajduje zapomniane przedmioty. Ich głos to czasami zanikające echo — powidok dawnych tradycji, czasami zaś obco brzmiąca pieśń z odległej przyszłości. Wierząc w reinkarnację rzeczy, artystka przygląda się możliwości zapisanej w materii swoich mikro wykopalisk.
opieka kuratorska i koordynacja: Aleksandra Księżopolska, Marta Koniarska
Patrycja Orzechowska — artystka wizualna, autorka książek artystycznych (KINDERTURNEN / MEDIUM / DEADLINE. Never Ending Story). Zajmuje się ceramiką, instalacją, obiektem, fotografią, kolażem, grafiką użytkową i zbieractwem. Najbardziej lubi płodozmian. Absolwentka Wydziału Malarstwa i Grafiki, o kierunku grafika na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Wielokrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdańska. Laureatka nagród: Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na Gdańskim Biennale Sztuki 2020 oraz Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury w 2020 roku. Jej prace były prezentowane na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych, znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych, m.in.: Muzeum Sztuki w Łodzi, NOMUS Muzeum Narodowym w Gdańsku, Muzeum Żydów Polskich POLIN, Galerii Arsenał w Białymstoku i Gdańskiej Galerii Miejskiej. Mieszka i pracuje w Gdańsku.
W swoich ostatnich realizacjach zajmuje się głównie OOO (ontologią zorientowaną na przedmiot) i relacją ludzie-przedmioty (Rzeczy, które się wycofują / Przytulmy to, co ciemne / Retrogradacja / Życie po życiu. Kto zmienia postać rzeczy? / Medium). Ta relacja często bywa obsesyjna, miłosna czy sentymentalna. Jednocześnie pracując na resztkach, na gotowych przedmiotach, na ludzkim ciele uprawia mimochodem fizyczny i mentalny recykling. Pracując na archiwach wizualnych i robiąc kolaże ze starych gazet i książek (Zeitgeist MMXXI / Myśloformy / Monuments / Deadline. Never Ending Story / Kinderturnen / Miłość i Medycyna. Antologia / Greetings from Eternity), układając ciało niczym glinę (Studia Gimnastyczne / Sculptures just now! / Ustawienia. Ćwiczenia / Homebody), budując nowe formy i znaczenia na kolekcjach sklastrowanych przedmiotów (jeszcze bez tytułu [urny] / Ikebana / Retrogradacja / Ashes to Ashes / Kolekcjoner kości / Słońce w XII domu / Future Perfect / Szkielety / Ściana) wciąż ma do czynienia z fascynującą materialnością i piekłem rzeczy.