Hannah Sophie Dunkelberg, L’Esprit Nouveau (no. 1), 2021, polistyren, lakier, polerowana rama aluminiowa
92,5 x 146,5 x 9 cm. Fot.: Marjorie Brunet Plaza
Gunia Nowik Gallery zaprasza na pierwszą w Polsce, solową wystawę niemieckiej rzeźbiarki Hannah Sophie Dunkelberg. W praktyce artystycznej Dunkelberg gra kształtów, kolorów i popkulturowych odniesień zderza się z ciężkimi, zimnymi, przemysłowymi materiałami, takimi jak stal, aluminium czy plastik. Samodzielnie gnąc, spawając i lakierując, poszerzając przy tym granice medium, mozół Dunkelberg odnosi się do czegoś, co można by określić mianem zmysłu politechnicznego i –przede wszystkim –do zawłaszczania uznanych za męskie sposobów produkcji. Polem eksperymentu stają się codzienne przedmioty, w których artystka umiejscawia zainteresowanie napięciami między tym co realne, a tym co abstrakcyjne. Tak jak jej kokardy i reliefy pojawiają się w GNG ponownie, tworząc formalne połączenie z wystawąNeuzeit Grotesk, która odbyła się w galerii w 2022 roku, to indywidualna wystawaBlade przyjemnościjako osobna całość, porusza tematy feminizmu i kulturowych konotacji. Dunkelberg rozgrywa symbole dziewczęcości i kobiecości poprzez prace, które dotykają rzeczywistości funkcjonowania w patriarchalnej kulturze, apodszywająca je ironia zdaje się mieć dość siły, by podważać dominujące normy. W jej pracach piękno i okrucieństwo przenikają się: czy to w twardej, stalowej kokardzie czy wuszytychz metalu, wyglądających jak zbroje, pancernych gorsetach. Ponadnaturalnerozmiary nadają jej obiektom surrealności, chłód i surowość materiałów rzucają wyzwanie miękkości, którą zwykliśmy przypisywać tym przedmiotom, na ogół wykonanym z tekstyliów, a transparentne, plastikowe, jakbynagiereliefy, utrwalają organiczny ruch ręki w przemysłowym procesie. Na wystawieBlade przyjemności, wchodzimy do dziewczęcego pokoju, być może buduaru, gdzie lśniące symbole dziewczęcości są przeskalowane i zimne, masywne i wytrzymałe.Wystawie towarzyszy esej Ewy Majewskiej.
Hannah Sophie Dunkelberg (ur. 1987, Bonn, Niemcy) mieszka ipracujewBerlinie. Wykorzystuje narzędzia i technologie przemysłowe, aby przeciwstawić się stateczności rzeźby. Jej prace wpisują się wnurt artystów dekonstruujących modernistyczną dbałość ostrukturę iintegralność. Po studiach wHFBK wHamburgu ukończyła berliński Uniwersytet Sztuk Pięknych (UdK) wpracowni Manfreda Pernice. Jej prace były pokazywane wBoros Foundation (Berghain), Haus am Lützowplatz, Julia Stoschek Collection, Museum of Photography, Efremidis iOffice Impart (Berlin); Museum der bildenden Künste (Lipsk); Ron Mandos (Amsterdam) iKunstraum (Poczdam).
Hannah Sophie Dunkelberg. Fot.: Nora Hollstein/PW-Magazine
Hannah Sophie Dunkelberg. Fot.: Nora Hollstein/PW-Magazine
Hannah Sophie Dunkelberg, THE BIG EXCUSE, 2021, metal malowany proszkowo, folia samoprzylepna, 140 x 125 x 40 cm. Fot.: Marjorie Brunet Plaza