Wspólna wystawa Irminy Staś i Pawła Matyszewskiego to prezentacja nowych, indywidualnych metod procesu twórczego, dialogu i wzajemnych wpływów. W 2016 roku artyści stworzyli cykl wspólnie malowanych obrazów. Dla obojga współautorstwo było zupełnie nowym doświadczeniem, które zaowocowało obszernym cyklem malarskim Grzebanie, ale także zdobyciem cennych i niepowtarzalnych doświadczeń, które artyści wykorzystują w indywidualnej pracy. Staś i Matyszewskiego interesują podobne tematy, takie jak: cielesność, przemijanie, relacje międzyludzkie, cykliczne przemiany w naturze. Ich obrazy na pograniczu abstrakcji i figuracji w symboliczny sposób opowiadają o doświadczeniu zbiorowości, podziałach i pozycji jednostki w świecie. Najnowsze prace obojga artystów w stosunku do ich wcześniejszych realizacji, uległy pewnemu uporządkowaniu i schematyzacji. Z jednej strony rezygnują z różnorodności elementów obrazu, z drugiej zaś pojawiła się u nich obsesyjna multiplikacja wybranych form.
Ornamenty Irminy Staś to multiplikacje fragmentów ciała. Prace malarskie i tekstylne zbudowane są w oparciu o powtarzalne ornamenty z wykorzystaniem pojedynczego fragmentu ciała powielonego w ten sposób, że całość kompozycji tworzy wzór. Dominującym motywem jest kobieca pierś, ale pojawiają się także palce, paznokcie, oczy czy zęby, które nie zdradzają płci. Są to symboliczne zbiorowe portrety, w których jednostka przedstawiona jest za pomocą wybranego fragmentu ciała. Wizualnie są zarówno sensualne, organiczne i biomorficzne, ale także rygorystycznie uporządkowane. Barwy Pawła Matyszewskiego odnoszą się do kamuflażu i barw ochronnych używanych głównie przez jednostki militarne na całym świecie, w szczególności do najpopularniejszego obecnie wzoru Woodland. Zawierają w sobie cały obszar skojarzeń związanych z konfliktem i wojną: męskość, odwaga, strach, zniewolenie, przemoc, śmierć. Kolorystyka obrazów nawiązuje do barwy skóry i wszystkich defektów, jakie mogą się na niej pojawić. Wzór niektórych obrazów przypomina kłębiące się męskie narządy płciowe, jako zbiór ciał reprezentowanych przez jeden organ.
(materiały prasowe)