OPOWIEŚĆ Z DNA STUDNI
osoby artystyczne: Alicja Biała, Art Project Revolution, Dobrawa Borkała, Justyna Górowska, Natalia Kopytko, Agnieszka Szostek
Dom Avenariusów (Borowik Foundation), ul. Katowicka 7 | Warszawa
“Choć mi nie uwierzycie
Moja opowieść jest piękna
A wąż, od którego ją znam
Wyśpiewał ją z dna studni”.
– Leonora Carrington, ze zbioru “Siódmy koń. Opowiadania zebrane”, wczesne lata 60., str. 152
Wąż wyczuł mnie swym rozdwojonym językiem. Do ucha wysyczał mi śpiewnie opowieść zarazem piękną i dająca nadzieję, jak smutną i ku przestrodze. Z pozbawianą serca i mózgu meduzą łączy nas więcej niż mogłabym kiedykolwiek przypuszczać. Też w większości składamy się z wody. Przez dziewięć miesięcy dryfowałam w wodach. Ciepłych, tłumiących dźwięki i oddzielających mnie od suchego lądu. Żywiłam się płynącym z piersi mlekiem. Nie raz zlizywałam cieknące łzawe strużki. Niesiona księżycowymi okrążeniami regularnie sączy się ze mnie krew. Krwawienie to poprzedzają eksplozje seksualności, a ciało wilgotnieje.
Słuchając, czerpałam ze studni wodę, aby ugasić pragnienie. Woda, wymykająca się z ułożonych w czarkę dłoni, pamiętała dinozaury, sączyły ją tropikalne lasy. Skroplona jako chmura wędrowała między kontynentami i zraszała uprawne pola, wspominała pławiące się w niej ryby i ptaki oraz ciała słowiańskich rusałek i antycznych nimf. To, co dotąd wydawało nam się odległe albo było niedostępne, stało się bliskie. Najbanalniejsza i najcudowniejsza z substancji spływać ma życiem. Niektórzy twierdzą, że powierzchnię Marsa znamy lepiej niż głębiny oceanów. Może dlatego używamy sformułowania „wody niczyje". A są nasze, wspólne, trans-narodowe i trans-cielesne.
Do wystawy „Opowieść z dna studni” zaproszone zostały artystki (Alicja Biała, Dobrawa Borkała, Justyna Górowska, Natalia Kopytko projekt Revolution oraz Agnieszka Szostek), które w swojej praktyce opowiadają o wodnych bytach. Narracje swoje snują z czułością i z respektem.
Wystawa odbywa się w wyjątkowej przestrzeni Domu Avenariusów, siedziby Borowik Foundation, ulokowanej w sercu warszawskiej Saskiej Kępy. Obszar ten należał do starorzecza Wisły i aż do XVII wieku był niezamieszkany i traktowany jako rezerwuar surowców do produkcji przedmiotów użytkowych, czy materiałów do budowy wałów.
kuratorka: Katarzyna Piskorz
organizacja: Art Project Revolution
partnerzy: Polish Art Now, Borowik Foundation
Fotografia u góry: Alicja Biała, Adam and Eve, z cyklu Open Bite, 2023, dzięki uprzejmości artystki
06. Art Project Revolution, The Ideal Body, 2024, wideo
WetMeWild, Justyna Górowska as a water nymph, Shellphones, 2023, Photo RAG foto. Paweł Wyląg, dzięki uprzejmości artystki i galerii lokal_30
Agnieszka Szostek, Fountain of Youth 2019, detal, dzięki uprzejmości artystki