Wystawa prac uczestników warsztatów fotograficznych
Monika Bilecka, Barbara Czernilewska, Marek Gajewski, Anna Jakubowska, Witold Jankowski, Monika Jeremus, Renata Jędrasiak-Zajerkoff, Krzysztof Kołomecki, Wojciech Zbigniew Kowalczyk, Jarosław Kumanowski, Bogdan Luchowski, Monika Malicka, Adam Matusiak, Agnieszka Miszczobrocka, Zofia Muchowicz, Stanisław Ojrzyński, Joanna Ostachnowicz, Tadeusz Papis, Anna Pietrzyk, Sławomir Róg, Czesław Sornat, Agnieszka Szadowiak, Viola Szenfeld, Jolanta Szymczak, Elżbieta Słupianek, Joanna Tomczak, Agnieszka Wojtera, Maciej Wypłosz, Dariusz Zakrzewski
Nasze spotkania warsztatowe w Ośrodku Propagandy Sztuki pod nazwą „Tropy” rozpoczęliśmy w październiku 2019 roku. Mieliśmy wówczas przy pomocy zdjęć tropić powiązania (lub wykazywać ich brak) pomiędzy wybranymi, istotnymi fragmentami otaczającego nas świata a naszymi sądami o nim. Zależało mi szczególnie na wspólnej, bardzo ścisłej współpracy, przy gremialnym udziale uczestników warsztatów, przy wymianie wiedzy, doświadczenia, wrażliwości. Niestety zdołaliśmy się spotkać jedynie pięć razy. Ostatnie nasze warsztaty odbyły się w lutym 2020 roku.
Pandemia uniemożliwiła nam kontynuację bliskich, twórczych relacji. Nie dała szans na ścisłą współpracę w tworzeniu wspólnych realizacji fotograficznych, co było warunkiem urzeczywistnienia tematu przewodniego zatytułowanego „Tropy”. Przestaliśmy się widywać, taki stan trwa praktycznie do dziś. Mimo tego, część uczestników warsztatów nieprzerwanie przesyłała mi w formie elektronicznej fotografie realizowane w tym trudnym czasie. Od pierwszego tygodnia pandemii dostawałem ich bardzo wiele. Do dziś – ponad 1700 zdjęć. Uczestnicy zaczęli przysyłać fotogramy dojrzałe, o mocnych przesłaniach, nierzadko bardzo osobiste. Często zupełnie inne od tych, które widzieliśmy we wcześniejszych edycjach wystaw powarsztatowych.
Zaczęły powstawać fotograficzne opisy świata w zagrożeniu, świata, który wchodzi w strefę mroku. Mocną ich stroną było zachowanie związku formy z treścią. Postanowiłem nadać wystawie inny temat przewodni. Tak powstał wyjątkowo przewrotny tytuł „Nowy, wspaniały świat”. Myślę, że osoby, które przeczytały książkę Aldousa Huxley’a zauważą przystawalność problemów poruszanych w tym dziele, do problemów świata, w którym przyszło nam teraz żyć.
Kurator wystawy: Marek Gajewski