Nowosielski w Łodzi


11.10.2023 - 25.02.2024

Dwunastoletni łódzkiego okres życia malarza, przypadły na czas jego dojrzewania twórczego. Artysta zarówno poszukiwał nowych inspiracji, jak i ugruntowywał swoje dotychczasowe zainteresowania obejmujące abstrakcję, realizm i sztukę ikony. W latach 1950 -1962, Nowosielski odkrywa siebie również jako twórca scenograficzny. Wreszcie to okres, kiedy artysta rozpoczyna pracę nad malarstwem sakralnym. W związku z obchodami rocznicy stulecia urodzin Jerzego Nowosielskiego Muzeum Sztuki bierze udział w upamiętnieniu twórczości artysty poprzez przypomnienie owego wyjątkowego, łódzkiego okresu życia.

Jerzy Nowosielski przyjeżdża do Łodzi 14 kwietnia 1950. Początkowo miesz¬ka przy ulicy Narutowicza 113, a od 1956 roku przy Zachodniej 27, gdzie ma własną pracownię, dzisiaj należącą do profesora Andrzeja Łobodzińskiego. Ma dwadzieścia siedem lat, jest żonaty z Zofią Gutkowską i za sobą ma już szereg doświadczeń artystycznych. Nieukończoną naukę w uczelni krakowskiej (wojenna Staatliche Kunstgewerbeschule u Stanisława Kamockiego i powojenna Akademii Sztuk Pięk¬nych u prof. Eugeniusza Eibischa), studia ikonopisarstwa w Ławrze Uniowskiej św. Jana Chrzciciela w Uniowie pod Lwowem, asystenturę u Tadeusza Kantora w Pań¬stwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Krakowie. Do tego związek z Grupą Młodych Plastyków, utworzoną wokół Kantora (później będzie też członkiem drugiej Grupy Krakowskiej), a także z grupą plastyków nowoczesnych i krakowskim Klu¬bem Artystów. Wreszcie ma za sobą udział w zbiorowych pokazach sztuki, przede wszystkim w wystawie plastyków nowoczesnych w Klubie Młodych Artystów i Na¬ukowców w 1947 roku, wystawie Polish Art Today w Nowym Jorku (1948) i Chicago oraz w I wystawie Sztuki Nowoczesnej w krakowskim Pałacu Sztuki (1948/1949).

W okresie łódzkim do tych interesujących Nowosielskiego tematów należą oprócz wciąż tworzonych kompozycji abstrakcyjnych, w tym wyjątkowych, orga¬nicznych, także zmagania z realizmem. Pomimo pewnej próby wdrożenia wymogów socrealizmu, jaką podjął, nigdy nie uznano Nowosielskiego za przedstawiciela tego nurtu malarstwa i w okresie 1950–1954 w ogóle nie wystawiał. Przez cały okres łódzki nieustająco jednak tworzył prace „realistyczne”: akty, sceny przedstawiające kobiety na plaży, gimnastyczki i pływaczki, sceny rodzajowe we wnętrzach, portrety, grupy z muzykantami, martwe natury i pejzaże, malarstwo sakralne, scenografie, a przede wszystkim pejzaże miejskie, łódzkie.
Nowosielski w Łodzi początkowo żyje z posady kierownika artystycznego państwowej Dyrekcji Teatrów Lalek, później wykładowcy w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych, a także z etatu w Miejskim Biurze Projektów w Łodzi przy kolorystycznym projektowaniu fasad. Okres łódzki przynosi mu, oprócz dojrza¬łości artystycznej, ogromny sukces w postaci udziału w wystawie artystów polskich na XXVIII Biennale Sztuki w Wenecji w 1956, a później w 1959 roku w V Międzynaro¬dowym Biennale Sztuki Współczesnej w Muzeum Sztuki Współczesnej w São Paulo, przy której z Mieczysławem Porębskim, przyjacielem Nowosielskiego, współpracuje wówczas Ryszard Stanisławski, przyszły dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi.

W środowisku szybko odnajduje się w kręgu twórców skupionych wokół Teresy Tyszkiewiczowej, ceni sobie znajomość ze Stanisławem Fijałkowskim. Jest uczestnikiem kuluarowych dyskusji o sztuce wśród artystów z kręgu uczelni. Bierze też udział w łódzkiej wystawie nowoczesnych, tak zwanej Wystawie ośmiu artystów w 1956 roku, w Ośrodku Propagandy Sztuki, wreszcie zostaje członkiem grupy Piąte Koło działającej w Łodzi w latach 1957–1960 i łączącej malarzy, poetów, architektów oraz historyków sztuki.
Miasto opuszcza we wrześniu 1962 roku jako dojrzały twórca tuż przed czter¬dziestką. Od tego czasu do śmierci jest już związany z Krakowem, gdzie pracuje w Akademii Sztuk Pięknych.

Wystawa okresu łódzkiego obejmuje wybór głównie prac malarskich Jerzego Nowosielskiego z kolekcji własnej Muzeum Sztuki w Łodzi, oraz z kolekcji Teresy i Andrzeja Starmachów w Krakowie, a także ze zbiorów Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego, Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, Muzeum Częstochowskie¬go, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Narodowego w Kielcach, Muzeum Narodowego w Lublinie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego Bydgoszczy, Mu¬zeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum Sportu i Turystki w Warszawie, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze i kolekcji prywatnych. Osobna część wystawy to projekty scenograficzne i lalek, w tym te przygotowane wraz z żoną z kolekcji Mu-zeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi oraz dokumentacja przedstawień z Teatru Pinokio w Łodzi. Będzie można też zobaczyć tkaniny studentów z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi zrealizowane pod kierunkiem Jerzego Nowosielskiego.

Paulina Kurc-Maj

 

Fotografia u góry: Jerzy Nowosielski, Uczniowie z Emaus cmyk, Fot. Andrzej Skowroński

 


Jerzy Nowosielski, Wedding Portrait, 1958, oil on canvas, 80 x 63 cm

Muzeum Sztuki w Łodzi (ms¹)
42 633 97 90

Gdańska 43

90-734 Łódź

11.10.2023 - 25.02.2024

wernisaż

11.10.2023

18:00