Artystki i artyści: Wojciech Bąkowski, Rafał Dominik, Eternal Engine (Martix Navrot & Jagoda Wójtowicz), Justyna Górowska (WetMeWild), Piotr Kopik, Norman Leto, Agnieszka Polska, PXKRW (Ewelina Aleksandrowicz & Andrzej Wojtas), Sebulec, Janek Simon
Zespół kuratorski: Eliza Urwanowicz-Rojecka & Jakub Wróblewski
Sztuka często potrafi wyłowić, zdiagnozować i zdefiniować nowe zjawiska, reagując na bieżąco na ich pojawianie się i oferując krytyczny ogląd rzeczywistości. Jednocześnie kanały komunikacji w sztuce oraz poza nią coraz intensywniej przebudowują się. Stosowanie nowych technik obrazowania w połączeniu z ich rzeczową analizą i oceną jest koniecznością, jeżeli zależy nam na estetyce, jakości wiedzy i etyce w nowych rzeczywistościach współtworzonych przez technologie w polu realizacji artystycznych.
W tych nowych ekosystemach sztuki, kreowanych przy użyciu współczesnych narzędzi – ale i z rosnącą świadomością kosztów i zagrożeń wynikających z ich stosowania – bywamy zdezorientowani. Z jednej strony jesteśmy znudzeni tradycyjną Campbellowską liniową drogą – kto raz pozna i zrozumie Bohatera o tysiącu twarzy, ten nigdy nie będzie czerpał przyjemności z klasycznych modeli opowiadania historii. Lubimy sięgać po hybrydowe, modalne i hiperlinkowe sposoby tworzenia wątków i napięć. Z drugiej jednak strony, czy mogą być one wytwarzane w nurcie zero waste, bez wpływu na florę i faunę? Jakich kategorii użyć do opisania współczesności, zwłaszcza gdy chcemy też delikatnie „wychylić się w przyszłość”? To pytanie dotyczy nas samych – z całym arsenałem wątpliwości wokół eksploatacji surowców naturalnych, niepokojem związanym z szybkimi przemianami klimatycznymi i cywilizacyjnymi oraz niestabilną globalną sytuacją ekonomiczno-polityczną. Czy aby snuć wizje przyszłości, musimy używać futurystycznych narzędzi? Czy narracja w duchu s.f. to na pewno najlepsza strategia opowiadania o przyszłości świata? Jak sztuka odnajduje się wobec coraz bardziej precyzyjnych możliwości przewidywania czy przepowiadania przyszłości przez maszyny?
Prezentowane prace, będące efektem wieloletniej i konsekwentnej strategii artystycznej w obszarze nowych technik obrazowania, obejmują szerokie spektrum zjawisk i relacji, jednocześnie w krytyczny sposób analizując i przepracowując potencjały i zagrożenia technologii. Zaproponowane przez artystki i artystów opowieści będą ukierunkowane na znalezienie nowego spojrzenia na rzeczywistość, tworzenie jej reprezentacji i możliwych wizji oraz poszukiwanie i specyfikowanie narzędzi budowania przyszłości.
Organizator wystawy: Galeria Arsenał w Białymstoku
Partner: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie