Wystawa FABULA RASA odnosi się do parafrazowanego przez Edwarda Stachurę w jego ostatnim dziele filozoficznego pojęcia czystej tablicy (łac. tabula rasa). Esencja wszelkiej egzystencji, która istnieje jedynie na poziomie pozawerbalnym, poza wypluwanymi zewsząd nieustannie słowami:
Ta książka jest opisem czegoś, co jest. To coś to nieśmiertelnie żywe życie. Możesz to odkryć, jeżeli nie utkniesz na słowach, jeżeli nie zachłyśniesz się słowami, nie zadusisz słowami i nie spoczniesz na słowie jak w trumnie. Jeżeli zawieruszysz się dalej, poza słowo, poza grób.
Czy wierzysz słowom? Czy wierzysz w ogóle w to co mówisz, w to co myślisz?
A może potrafisz choć na moment odrzucić słowa i zaufać swojej najprawdziwszej naturze? Czy wierzysz we własną świętość?
Spójrz na przelatującego motyla, nie obrywaj mu skrzydeł. On żyje zaledwie kilka dni lub tygodni w całej delikatności własnego istnienia.
Potem umiera.
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na kierunku malarstwo. Dyplom obroniła w pracowni dr. hab. Łukasza Huculaka, 2022. Tworzy prace oparte na geście i intuicji, w duchu estetyki ulicznego wandalizmu, w którym odnajduje elementy współczesnej mitologii. Członkini parareligijnej grupy artystycznej i nomadycznej galerii sztuki Kościół Nihilistów.
Kościół Nihilistów, założony w 2019 roku przez Justynę Baśnik, Pawła Baśnika i Jędrzeja Sierpińskiego to interdyscyplinarny projekt, który zajmuje się działalnością kuratorską, organizacją wystaw, projektowaniem odzieży oraz tworzeniem dzieł na styku muzyki, performansu, malarstwa i video-artu. Ponadto, poprzez magazyn Przemijam, promują sztukę undergroundową. Głównym tematem ich działalności jest refleksja nad kondycją współczesnej cywilizacji i jej przyszłością, rozciągającą się pomiędzy dwoma scenariuszami. Pierwszy, optymistyczny, zakłada ciągły rozwój, wzrost dobrobytu i osiągnięcie nieśmiertelności. Drugi, pesymistyczny, wiąże się z upadkiem demokracji i nadchodzącą katastrofą klimatyczną, która może trwale zdestabilizować świat. Poprzez tytuły wystaw i wybór prac starają się ukazać najbardziej pesymistyczne wizje. Ich działania to pesymistyczna forma zaangażowania w kwestie społeczne i polityczne, oparta na doprowadzaniu pewnych postaw do granic absurdu. Charakterystyczny dla nich dadaistyczny styl i czarny humor, zgodnie z hasłem Jedyne, co pozostało, to zatańczyć nad własnym grobem, są nieodłącznym elementem ich twórczości. Taka apokaliptyczna narracja może paradoksalnie bardziej motywować do społecznego zaangażowania niż tradycyjne formy aktywizmu.
Nikita Krzyżanowska była wielokrotnie nagradzana – m. in.: nominowana w 13 konkursie Nowy Obraz / Nowe Spojrzenie, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, 2023; zdobywczyni Grand Prix w 31 Ogólnopolskim Przeglądzie Malarstwa Młodych PROMOCJE 2023, Galeria Sztuki, Legnica, 2023; LOOSTRO 16, wyróżnienie, Jesienny Salon Sztuki, BWA Ostrowiec Wielkopolski, 2023; Laureatka konkursu Bielska Jesień w 2023 r.; II nagroda w Konkursie Postawy 8, 2022; zwyciężczyni konkursów: W pół drogi, ASP Wrocław, Krotoszyn, 2021; konkursu dla młodych twórców OP_YOUNG, Galeria OP_ENHEIM, Wrocław, 2021; konkursu na kuratora Galerii MDS we wrocławskiej ASP, 2020 oraz konkursu na wystawę indywidualną, Galeria Duży Pokój, Warszawa, 2019. Stypendystka Sommerakademie, Drezno, Niemcy. Wystawy indywidualne: Pinokio, Nova Art, Nowa Ruda, 2023; Kochanka Śmierci, Galeria SZARA, Warszawa, 2023; Stajemy się liryczni tylko w nagłej organicznej zapaści, Galeria 66p, Wrocław, 2022; Nowa Normalność, Kościół Nihilistów, Wrocław, 2020. W kryminalnym MC wciąż ukazana prawda, Galeria Duży Pokój, Warszawa, 2019. Wybrane wystawy zbiorowe: 31 Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych PROMOCJE 2023, Galeria Sztuki, Legnica, 2023; SHARE YOUR ANGER, Galeria ASP, Kraków, 2022; Polska2137, Avant Art Festival, Galeria BWA, Warszawa, 2021.