Polski plakat znany jest na całym świecie ze swojej różnorodności, ciekawych pomysłów graficznych. Również z poczucia humoru i groteski, które w przypadku specyficznego tematu – ludowego – są dla niego charakterystyczne. Liczba polskich plakatów, które można by śmiało zaliczyć do tej kategorii, jest wielka i gdyby chcieć pokazać wszystkie jakie dotąd powstały, z pewnością byłoby ich kilkaset.
Wystawa obejmuje 50 plakatów z ostatniego półwiecza (1965 – 2018). Tematyka plakatów to: od strojów, tańców czy artystycznych wyrobów ludowych po wystawy, targi Cepelii i muzea etnograficzne. Na wystawie znajdą się również plakaty innego rodzaju, w których wyraźnie eksponowane są elementy sztuki i kultury ludowej, a ich tematykato teatr, opera, film czy nawet reklama.
Ptaszki, dzbanki, kwiatki, koronki, parzenice, fujarki, wycinanki, zabawki, barwne stroje przewijają się w różnych wariantach i konfiguracjach. Plakaty inspirowane folklorem to z pewnością ekspozycja pełna optymizmu i kolorów. Wystawa pokazuje efekty nawiązywania do kultury ludowej w polskiej grafice użytkowej. Łącząc prostotę z artystyczną finezją, plakaty pokazują współczesne zagadnienia ujęte przez pryzmat motywów ludowych, wpisujących się w formułę sztuki masowej. Te etniczne inspiracje są jak machina czasu, która przenosi nas kilkadziesiąt lat wstecz i pokazuje, jak rozwijała się jedna z najbardziej popularnych form komunikowania – poprzez sztukę plakatu.
Autorami prac są wybitni polscy twórcy m.in.: Waldemar Świerzy, Jan Młodożeniec, Maciej Urbaniec, Hubert Hilscher, Leszek Hołdanowicz, Eryk Lipiński, Jan Szancenbach, Ryszard Kaja, Adam Macedoński, Roman Banaszewski, Mieczysław Górowski i Anna Gałuszka, Maurycy Stryjecki, Adam Kilian, Witold Kaczanowski, Ewa Salamon i wielu innych.