Nie ma oczywistych perspektyw. Jak, będąc Pigmejem, wyobrazić sobie, że akacja w oddali wcale nie jest mniejsza niż widziana z bliska, gdy w naoczności nic o tym nie przekonuje?
Albo: dlaczego wstępujący ruch wertykalny jest metafizycznie cenniejszy od horyzontalnego? Dlaczego góra jest lepsza od dołu?
Czyżby dlatego, że wyższy punkt widzenia pozwalał odsunąć horyzont i zyskać czas na obronę, ucieczkę albo polowanie?
Perspektywa wszechogarniająca byłaby możliwa dla istoty boskiej, ludzkie perspektywy uzgadniamy przez konwencje i sprawdzamy współdziałając, aż zastygną w tradycje, w język, w świat postrzegany… same stając się niewidzialne.
Jeśli widzimy przede wszystkim to, co ma znaczenie dla naszego bycia, perspektywę zakrzywia nam ochrona, obrona i walka o przestrzeń.
Czy szansą na chwilowe uwolnienie od konwencji, od obronnych odruchów postrzegania, może być obraz?
Autor tekstu: Wojciech Kądziela
Monika Gałaj, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Maluje, rysuje, tworzy obiekty artystyczne. Przez lata zawodowo zajmowała się konserwacją malarstwa i polichromii, pozłotnictwem i tworzeniem rekwizytów do filmów animowanych aby powrócić do własnej twórczości, gdzie wykorzystuje zdobyte doświadczenia.
Eksploruje różne przestrzenie rzeczywistości. Inspiruje się człowiekiem i jego perspektywami w rożnych aspektach jego życia, zarówno w poznawaniu jak i przeżywaniu świata.
Ma na swoim koncie kilka wystaw indywidualnych i grupowych, ostatnia miała miejsce w Galerii S35 w Łodzi.
Inne wybrane wystawy to: Zachwyt w ramach projektu (W)Spółdzielnia Elżbiety Jabłońskiej, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu // Rzeczy, Muzeum Etnograficzne w Łódzi // Sztuka po godzinach, CSW Łaźnia w Gdańsku // IconData w Krakowie // Pologne & Paris, La Genie de la Bastille w Paryżu // Maluję sobie koleżanki i inne obrazki, wystawa indywidualna, Galeria Cykloza w Warszawie // Insight, Muzeum Książki Artystycznej w Łódzi // Zapis tożsamości, wystawa indywidualna, Galeria „In Blanco” w Łódzi // Polskie Orły 2006 – Młoda Grafika Polska, Korea Foundation Cultural Center w Seulu // Międzynarodowe Triennale Grafiki 2006, Pałac Sztuki w kairze // Noc Atr, Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi // Zapis miejsca, wystawa indywidualna, „Pod Napięciem” w Łodzi
Prywatnie mieszka w domu z ogrodem, gdzie ma swoją pracownie. Uwielbia spotkania z ludźmi i bycie w naturze. Marzy o tym byśmy jako ludzie doświadczali jak najwięcej twórczego działania, wspólnoty i mocy grupowej.