57 wielkoformatowych fotografii autorstwa Tilla Brönnera, światowej sławy muzyka jazzowego urodzonego niedaleko Düsseldorfu. Reportaż fotograficzny przedstawia zapis rocznej penetracji jednej z największych europejskich aglomeracji miejskich – Zagłębia Ruhry – podczas której artysta uwieczniał swoim aparatem człowieka, jego otoczenie i krajobraz industrii.
Till Brönner (ur. 1971 r.), zainspirowany pracami muzyka i fotografa mody Williama Claxtona, przedstawionymi w filmie dokumentalnym „Jazz Seen” w reżyserii Juliana Benedikta, stawał się coraz bardziej świadomy oczywistych podobieństw między jazzem a fotografią. Po zakupie pierwszego aparatu Leica M8 w 2009 roku jazzman zaczął od portretowania swoich kolegów muzyków, dopiero później odważył się prosić o portrety artystów spoza własnego kręgu – aktorów, sportowców, pisarzy, aktywistów.
Portret jest niewątpliwie mocną stroną Brönnera. W tym projekcie artysta znacznie poszerzył jednak swoją perspektywę. „Melting Pott” [pl. Tygiel] został zrealizowany w 2019 roku na zlecenie Fundacji Brost, organizacji non-profit z siedzibą w Essen, która promuje artystyczne, kulturalne i edukacyjne projekty, mające służyć wspieraniu społeczności oraz działań w zakresie integracji międzypokoleniowej mieszkańców Zagłębia Ruhry. W 2019 roku w MKM Museum Küppersmühle w Duisburgu zaprezentowano ekspozycję, która przedstawiała i portretowała cały region – okręg Ren-Ruhra, dawne centrum górnictwa węgla kamiennego, zamieszkiwane obecnie przez 18 milionów ludzi – główny ośrodek architektury industrialnej i koegzystencji etnicznej w Niemczech.
Wystawa fotografii, której oficjalne otwarcie z udziałem artysty i zaproszonych gości odbędzie się w czwartek 5 października w Łaźni, pozwoli zwiedzającym podziwiać tętniący życiem teren, na którym do niedawna przemysł odgrywał kluczową rolę. Przyjrzymy się mieszkańcom Zagłębia, miejscu, w którym żyją, oraz industrii, która widoczna jest w krajobrazie i architekturze. Fotografie ukazują kompletny obraz miejsca stanowiącego do niedawna centrum górnictwa węgla kamiennego. Przyjrzymy się również zjawisku przywiązania się człowieka do miejsca, które w krótkim okresie stopniowo uległo przeobrażeniu.
Aby zrozumieć daną społeczność, konieczne jest poznanie jej sposobu interpretacji świata i tego, co stanowi dla niej prywatną ojczyznę, z którą jest emocjonalnie związana – tzw. heimat. Często to, co dla ludzi spoza danej społeczności wydawać się może groźne, brzydkie, uciążliwe, składa się na czyjeś pojęcie heimatu – daje poczucie bezpieczeństwa, czegoś znajomego, pewnego. Till Brönner nie stroni od emocjonujących i poruszających ujęć. Przed zwiedzającymi ekspozycję jawić się będzie cała gama kadrów oddających koloryt miejsca i budzących różnorodne emocje – to wszystko składa się na jedność tej wielowątkowości, którą jest „Melting Pott“.
Wystawa powstała we współpracy z Fundacją Brost. Zgodnie z wolą jej założycielki, Anneliese Brost, wspiera ona projekty w dziedzinie sztuki i kultury, opieki nad młodzieżą i osobami starszymi, edukacji i szkolenia zawodowego, a także działalność charytatywną ze szczególnym uwzględnieniem Zagłębia Ruhry. W ten sposób z domu Anneliese i Ericha Brostów wychodzą cenne impulsy, które wzmacniają tożsamość Zagłębia Ruhry i niosą ich charyzmę daleko poza jego granice.
Fotografie prezentowane na wystawie pochodzą z kolekcji Fundacji Brost.
Kuratorzy wystawy: Ewelina Niewiadomska, Bernd Heinrich Dinter
Zdjecie powyżej: Till Brönner, Hutnicy stali w zakładzie Thyssenkrupp Duisburg, 2019
Till Brönner, Autoportet
Till Brönner, Pożegnanie z weglem kamiennym, kopalnia Prosper-Haniel w Bottrop, 2018