Wystawa Maszyna wpływu prezentuje wyniki badań dotyczących funkcjonowania Centrów Sztuki Współczesnej Sorosa, jedynej w swoim rodzaju sieci centrów sztuki, które działały w dwudziestu stolicach Europy Wschodniej w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Znajdują się na niej dzieła sztuki współczesnych artystów i artystek, którzy pochodzą z regionów, w których działały Centra Sztuki Współczesnej Sorosa oraz którzy reprezentowali swoje kraje na największych biennale na świecie. Reprezentują oni całe polityczne spektrum — zamierzeniem było pokazanie siły dialogu i wzajemnego zrozumienia zgodnych z ideą społeczeństwa otwartego.
Ważną częścią wystawy jest obszerne archiwum sieci Centrów Sztuki Współczesnej Sorosa, umożliwiające refleksję nad praktykami kuratorskimi stosowanymi we wczesnych latach istnienia sieci i zrozumienie sposobów wywierania wpływu prowadzących do określonej działalności kulturalnej.
Wystawa Maszyna wpływu konfrontuje nas z dziedzictwem sieci Centrów Sztuki Współczesnej Sorosa. Przy jej tworzeniu zostały wykorzystane te same modele i strategie, które stosowała sama sieć wobec swoich miast-gospodarzy. Powstał jej profil, zbudowane zostało jej archiwum, zostało poddane analizie jej kulturowe oddziaływanie. Widzowie uzyskują dostęp do pomijanego okresu w historii sztuki lat 90. i mogą prześledzić jego wpływ aż do dziś.
Co najważniejsze, wystawa dotyczy estetyki, mechanizmów propagandy i sama w sobie jest wyrazem propagandy – wszystkie wystawy sztuki współczesnej są. Maszyna wpływu tego nie ukrywa i przekazuje wnioski wyciągnięte z działań sieci Centrów Sztuki Współczesnej Sorosa dotyczące uprawiania propagandy jako sztuki i vice versa. Wystawa to również swoisty przewodnik po umiejętności korzystania z mediów taktycznych. Pomaga lepiej zrozumieć, w jaki sposób sztuka może być wykorzystywana do sprawowania kontroli nad społeczeństwem. Opiera się na uwidocznieniu bezprecedensowych mechanizmów wywierania wpływu wykorzystujących medium/przekaz, który tak ściśle związany jest z wolną wolą. Opowiedzenie tej historii właśnie dzisiaj pozwala nam na przeprowadzenie niezbędnej analizy nowego typu zachowań oraz ujrzenie sztuki współczesnej zarówno jako narzędzia propagandy, jak i uniwersalnej broni. Maszyna wpływu to celebracja działań awangardy.
Kurator: Aaron Moulton
Artystki i artyści:
Daniel Baker, Luchezar Boyadjiev, Mike Bouchet, János Brückner, Chris Burden, Joshua Citarella, Nina Czegledy, Ole Dammegard, David Dees, Constant Dullaart, Dorian Electra, Jacob Broms Englom, Jakup Ferri, Ivan Fijolić, Adrian Ghenie, Ivan Grubanov, Ole Häntzschel, Jacob Hurwitz-Goodwin, Christian Jankowski, Hortensia Mi Kafchin, Corporate Kafka, Filip Kostić, The Krasnals, Zbigniew Libera, Jon McNaughton, Eva & Franco Mattes, Yerbossyn Meldibekov, Mihaela Minca, Mike Morrell, Ciprian Mureşan, Lucia Nimcová, OMA/AMO, Oksana Pasaiko, Kirsten Pieroth, Post-America, Abbey Pusz, Şerban Savu, Andres Serrano, János Sugár, Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová, Gulnara Kasmalieva & Muratbek Djumaliev, Jak Ritger & Clack Auden, Arsen Savadov & Georgiy Senchenko.
Zdjęcia wystawy Maszyna wpływu, fot. Daniel Czarnocki, materiały prasowe CSW Zamek Ujazdowski.