Galeria ArtInfo prezentuje najnowszą wystawę Mariusza Warasa (m-city), zatytułowaną "Flux". Kolekcja 9 obrazów wykonanych techniką spreju i szablonów, ukazuje charakterystyczny styl artysty, znany z jego murali street-artowych, a także język, którym, wykorzystując proste, graficzne formy oraz właściwe street-artowi zsyntetyzowanie i wyeksponowanie tematu, artykułuje problemy przestrzeni miejskiej.
Flux: Miasto w stanie ciągłej zmiany
Cykl "Flux" (ang. przepływ, zmienność) przedstawia dysfunkcyjne środowisko miejskie w stanie nieustannej transformacji. Czarno-białe kompozycje z gradientami srebra ukazują gęste, wielopoziomowe pejzaże urbanistyczne, zbudowane ze stłoczonych budynków i arterii komunikacyjnych, spowite wydobywającymi się z kominów oparami. Kompozycje uproszczonych budynków, działające, również na obrazach, skalą, fascynują swoją funkcjonalnością, wskazaniem na rozbudowany system w jaki wchodzą, odsłaniając jednocześnie własną (więc i systemu) kruchość i podatność na błędy i zużycie. Zawalone mosty przerywają wielopasmowy ruch samochodów, tworzą wyrwę w umownej przestrzeni miasta, dekonstruują ją. Uderzająca jest nieobecność jakichkolwiek elementów natury i ludzi; w dystopijnej perspektywie Warasa, miasto jawi się jako trudny ekosystem, ograniczający możliwość bezpośredniej obecności i funkcjonowania - na poziomie biologicznym i społecznym. Obrazy emanują wyobcowaniem i chłodem: gubiące się w dymach ściany wieżowców przywodzą na myśl skalne fortece, wysokogórską ascetyczność przyrody i formy, niedostępność, iluzoryczną samowystarczalność twierdzy. Ich lewitowanie przywołuje też skojarzenia miasta-mirażu, złudzenia, o tyle cudownego co niebezpiecznego - dla zbyt ufnego lub poddanego desperacji interpretatora.
Tytuł „Flux”, w odniesieniu zarówno do cyklu obrazów, jak i całej wystawy, eksponuje zmienność i niestabilność przedstawionego świata, płynność granic pomiędzy funkcjonalnością a dysfunkcją w nowoczesnych metropoliach, a także - iluzoryczność koncepcji urbanistycznych.
Na wystawie prezentowane są również (choć nie tylko) obrazy z serii "Loom" (ang. krosno, tkać, majaczyć), abstrakcyjne kompozycje w czerni, bieli i złocie, prezentujące obszar aktualnych eksperymentów Mariusza Warasa z teksturami. Wyprowadza je jako autonomiczne atrybuty obiektów (tworzonych i katalogowanych przez niego od początków twórczości w bibliotekę elementów miasta) i nadpisuje na inne formy, zaburzając tym ich rozpoznawalność i funkcjonalność. Na poziomie projektowym, korzysta z estetyki glitchu, błędu, przypadkowości, eksploruje też wewnętrzny potencjał dynamiczny i dialektyczny palimpsestu, motyw obecnego w tytule prac strukturalnego tkania znaczeń. Obrazy przedstawiają zapośredniczone w rzeczywistości miejskiej abstrakcyjne kompozycje, w których wywiązuje się gra pomiędzy obiektem - znakiem, a kontekstem (teksturą), ingerującym (w) i zniekształcającym odbiór i wewnętrzne znaczenie. Ostatnio Waras wykorzystuje swoje eksperymenty z teksturami również tworząc obiekty wirtualne, w tym w rzeczywistości rozszerzonej, nastawione na imersję i interakcję z odbiorcą.
Mariusz Waras, urodzony w 1978 w Gdyni, doktor habilitowany, obecnie zatrudniony na stanowisku profesora Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie prowadzi Pracownię Street Artu na Wydziale Architektury, na kierunku Architektura Przestrzeni Kulturowych. Dyplom magisterski i doktorski obronił w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie w latach 2008-2014 był asystentem prof. Jerzego Ostrogórskiego w Pracowni Malarstwa, w latach 2010-2013 prowadził Pracownię Projektowania Graficznego na Wydziale Rzeźby w Katedrze Intermediów, następnie pomiędzy 2013 a 2014 r. był asystentem prof. Henryka Cześnika w jego dyplomowej Pracowni Malarstwa. W 2014 r. stworzył i do 2021 roku prowadził, autorską Pracownię Obrazu i Street Artu na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów w Akademii Sztuki w Szczecinie - pierwszą w Polsce pracownię zajmującą się street artem na poziomie akademickim.
Zajmuje się projektowaniem graficznym, tworzeniem obiektów i instalacji przestrzennych i medialnych oraz malarstwem wielkoformatowym. To właśnie jako twórca murali - na przestrzeni ponad 20 lat działaności stworzył ich setki w 44 krajach - w szczególności wczesnego projektu „m-city”, w którym wykształcił i zaprezentował swój unikalny język artystyczny, Waras rozpoznawany jest obecnie jako jeden z najważniejszych światowych twórców street artu.
Swoje zainteresowania artystyczne wiąże z tematyką miasta, jego przestrzenią, architekturą, transformacjami, wpływem na zamieszkujących je ludzi. Przekłada się to zarówno na wybór realizacji w przestrzeni publicznej, jak i na język prac, budowanych wokół estetyki miejskiej, wykorzystujących motywy architektoniczne, elementy infrastruktury przemysłowej, w tym - ważnej dla niego biograficznie - stoczniowej, środków transportu. Tworząc, wykorzystuje stworzony przez siebie otwarty katalog zwektoryzowanych komponentów, będących elementami tkanki miejskiej, korzysta z kompilacji, skalowania, rytmów, reżimu kolorystycznego, a jego styl, choć ewoluuje, pozostaje graficznie skromny i dosadny. Posługuje się szerokim wachlarzem technologii, wykorzystując zarówno tradycyjne i jak i nowoczesne środki techniki i wyrazu.
Charakterystyczne prace Mariusza Warasa cieszą się uznaniem odbiorców kontaktujących się z nimi w przestrzeni miejskiej i medialnej, są również doceniane przez istotne polskie i zagraniczne instytucje kultury i sztuki, galerie, krytyków i kolekcjonerów, oraz znaczące międzynarodowe marki biznesowe, z którymi podejmuje współpracę. Za swoją pracę i dzieła został wielokrotnie uhonorowany licznymi nagrodami. Uczestniczy w szeregu wystaw indywidualnych i zbiorowych - zarówno jako artysta, jak i kurator, wnosząc znaczący wkład w rozwój i popularyzację sztuki w przestrzeni publicznej w Polsce i na świecie.
Jego prace są przedmiotem szeregu rozpraw i artykułów zarówno naukowych, publicystycznych jak i medialnych, sam również jest głosem jurorskim i eksperckim w prezentowanej przez siebie dziedzinie. Jest aktywnym członkiem i współanimatorem środowiska artystycznego i kulturalnego zarówno w wymiarze lokalnym - angażując się w organizacje wystaw, wydarzeń i prezentacji, współpracy pomiędzy podmiotami kultury, sztuki, mediów i biznesu, dialog o przestrzeni miejskiej, edukację - jak i o zasięgu globalnym. Od 2018 roku jest kuratorem festiwalu Dictador Art Masters odbywającego się na terenie destylarni w kolumbijskiej palmowej dżungli, nieopodal miejscowości Codazzi. Miejsce to cyklicznie odwiedza czołówka światowych artystów z nurtu street artu, urban artu i sztuki współczesnej.
Fotografia u góry: M-City, UNLOADING II 2024
M-City, PIT STOP II, 2024
M-City, LOOM ÎÎÎ, 2024
M-City, FLUX â, 2024
M-City, FLUX ><, 2022
M-city, Aalborg, Dania, 2015
M-city, Istambul, Turcja, 2014
M-city, Stavanger, Norwegia, 2014
M-City
M-City
M-City