„O tym, o czym nie przeczytacie w książce czyli czasami widzę to, czego nie ma” Marcina Harlendera to kilkudniowa audio-wizualna podróż przez świat obiektów i obrazów z różnych okresów. Od „Rozjechanego wiadra” (z 1978 r.) przez „Białe kreski” (od lat 90. do 2012 r.) po „Krzywe kółka” (z 2023 r.) oraz nowe rzeczy. Wystawa połączona jest z cyklem zdarzeń, który otwiera prezentacja poświęconej artyście książki, właśnie wydanej przez wrocławski Ośrodek Kultury i Sztuki. Jak pisze Cezary Kaszewski, redaktor i pomysłodawca publikacji: „Dla młodych artystów wrocławskich, Harlender jest malarzem ważnym, swoistym mitem. Album pokazuje część jego malarskiej twórczości, przywołuje historyczne performansy. Książkę z wypowiedziami krytyków sztuki, dziennikarzy, artystów, historyków sztuki, ilustrują obrazy Artysty. Autorzy, którzy napisali o Nim tylko jedno zdanie nawiązują do ważnego gestu Harlendera. Artysta jedną białą kreską, namalowaną pod mostem Warszawskim, wszedł do historii polskiego street artu. Harlender od ponad 30. lat jest związany z Galerią Entropia. Nic dziwnego, że to właśnie tutaj album się ujawnia.”
Krótka, efemeryczna wystawa rozpocznie się od spotkania i promocji wyżej wspomnianej książki – monografii artysty, która zawiera bogatą dokumentację fotograficzną, obszerne teksty prof. Anny Markowskiej i prof. Cezarego Wąsa oraz wiele innych wypowiedzi. Przez następne dni będą zachodzić „przemiany i przekroczenia” oraz „hipnagogiczne zjawiska entoptyczne”. Galeria Entropia zaprezentuje unikalne materiały filmowe z działań i performansów Marcina Harlendera z okresu trzydziestu kilku lat, a zakończy ten cykl spotkanie z gośćmi artysty. Szczegóły na stronie https://entropia.art.pl/ oraz https://www.facebook.com/galeria.entropia/
…..........
Marcin Harlender /ur. 1959/, malarz, performer, twórca instalacji, happeningów, teoretyk sztuki, od lat zajmuje się analizą bezpośrednich oddziaływań obiektów sztuki na świadomość ich odbiorcy w przestrzeni galeryjnej jak i poza nią. Studiował na PWSSP we Wrocławiu /1982-1989 i 1991-1992/, dyplom w pracowni prof. Konrada Jarodzkiego /1996, ASP Wrocław/. Na przełomie lat 80. i 90. autor i uczestnik wielu działań i akcji artystycznych w przestrzeni miejskiej Wrocławia /wraz z innymi artystami skupionymi wokół Lecha Twardowskiego/, autor wystaw i wystąpień indywidualnych /w tym wielu w Galerii Entropia, z którą współpracuje od 1989 r./ W końcu lat 90 zainicjował w swojej pracowni galerię O.B.O.K, miejsce spotkań i prezentacji sztuki aktualnej.
Charakterystycznym znakiem artysty jest biała kreska, której nadał różnorodny byt w aspekcie kosmicznym jak i formalnym. Jest ona efektem wieloletniej, konsekwentnej pracy analitycznej i poszukiwania maksymalnie prostego i uniwersalnego symbolu. Pojawia się w wielu kontekstach, w różnorodnej skali stając się swoistym bytem, generatorem formy i idei.
/fragment większej całości, na podstawie ogólnodostępnej bazy danych/
Fotografia u góry: 2. Marcin Harlender, działanie dokamerowe z cyklu ZnakiProste, video Mariusz Jodko, Galeria Entropia, 2020.
Marcin Harlender ”Duża nowa praca” z wystawy „Duża nowa praca, Generator P.S.2 i małe tondo”, Galeria Entropia, 1994, fot. Mariusz Jodko
Marcin Harlender, Antyornamenty, performans na wystawie, Galeria Entropia, 11.04.2014, fot. Alicja Jodko