Świat z obrazów Magdaleny Shummer-Fangor jest światem pogodnym, pełnym szczęścia, pozbawionym jakichkolwiek elementów, które mogłyby zaburzyć jego spokój. Wydaje się, że to nie obserwatorzy podziwiają przedstawione sytuacje, lecz bohaterowie obrazów zebrali się na chwilę, by z drugiej strony popatrzeć z zaciekawieniem na widza, który może jedynie zastawiać się skąd przybyli i jak daleko sięga ta niesamowita wizja. Świat przedstawiony sprawia przy tym wrażenie ogromnego. Artystka maluje głównie w technice olejnej na płycie, ale tak jak chętnie sięga do otaczającej ją codzienności po interesujące tematy, tak również nie pozostaje obojętna na nowe rozwiązania techniczne. Na wystawie po raz pierwszy zaprezentowany zostanie również cykl prac malowanych na blachach, który artystka stworzyła podczas swojego pobytu w Stanach Zjednoczonych. Inspiracją dla niej były kolekcjonowane tam przeróżne szyldy i tabliczki. Formy użytkowe o funkcji informacyjnej w świecie Magdaleny Shummer-Fangor stają się pewnymi symbolami, wpisującymi się w idylliczny charakter jej twórczości.
Twórczość Piotra Gawrona jest zjawiskiem wyróżniającym się na tle współczesnej rzeźby. Jest to sztuka znajdująca zarówno obok nowatorskich rozwiązań, jak i tradycyjnego dążenia do uzyskania maksymalnego piękna. Pozorna prostota - w treści i w formie - jest środkiem, dzięki któremu artysta opowiada historię o człowieku i dla człowieka. Bryłowatość formy sprawia, że odbiór treści nie zostaje zaburzony żadnymi zbędnymi elementami. Widoczne jest poczucie humoru artysty. Gawron korzysta zarówno ze znanych od wieków motywów kulturowych - mitologii, tradycji chrześcijańskiej, tematów zaczerpniętych z literatury, jak i tych mniej oczywistych, pochodzących, chociażby z ludowych wierzeń. W niezwykle ciekawy sposób przekształca je na potrzeby oryginalnej, osobistej ikonografii. Oryginalne jest także podejście artysty do strony formalnej. Po okresie tworzenia właściwie wyłącznie w brązie (m.in. znany cykl „Kuchnia Polska”), poświęcił się on rzeźbie w drewnie – materiale doskonale znanym mu już od czasów edukacji w zakopiańskim Liceum Sztuk Plastycznych. Niezwykle istotny w tych realizacjach jest - co w przypadku rzeźby nie jest zjawiskiem częstym - kolor. To dzięki niemu udaje się uzyskać niezwykłą ekspresję przedstawień, spotęgowaną za pomocą wykorzystania kontrastowych barw. Połączenie tych elementów sprawia, że obok tej twórczości nie da się przejść obojętnie.
kurator wystawy: Paulina Świerczyńska
(materiały prasowe)