Kiedy patrzę na grafiki Magdaleny Cybulskiej codziennie znajduję w nich coś nowego. Dostrzegam jakiś mały element magicznego świata, który umknął mi wczoraj i z niepokojem czekam na jutro, bo wiem, że te prace znów ujawnią więcej z tajemnicy, którą zna tylko artystka. Takie są właśnie Kołtuny i Rogorzce. Inspirujące, zaczarowane, tajemne. Magda stworzyła dziwną krainę nieistniejących stworów. Zwierzęta te są jakby znajome jednak naprawdę ich nie ma. Niektóre przepełnione kobiecością, inne męskie i silne. Niepokojące, zabawne. Takich epitetów grafiki Magdy mogą mieć tyle ilu odbiorców jej twórczości. Tak jak ja, za każdym razem odkrywam nowe cechy Rogorzca, Kołtuna, Wodnika, Ibisa, Odyna Jednowzrocznego i innych. Tak wy z pewnością dopatrzycie się czegoś jeszcze niepodobnego. Na uwagę zasługują też słowotwórcze nazwy grafik. Czasem zaczerpnięte z mitologii, innym razem wymyślone pod wpływem czyjegoś powiedzenia, a jeszcze kiedyś indziej zauważone w zupie. Tytuły prac są ich dopełnieniem znakomicie przedstawiającym nam artystkę jako osobę o nieskończenie wielkiej wyobraźni.
Kołtuny i Rogorzce to seria dziewięciu grafik będących unikatami wykonanymi w technice mieszanej.Magdalena Cybulska przeszła pewną drogę od uprawiania technik klasycznych, w których rządzi dyscyplina warsztatu do pewnego rodzaju „destrukcji grafiki”, czyli porzucenia drogi mistrza , dla poszukiwań nowych rozwiązań technicznych. Cykl prac Magdy jest rodzajem odejścia od dyscyplinygrafiki klasycznej na rzecz eksperymentów, mieszania technik, elementów dorysowywanych,złoconych, kaszerowanych. Prezentowane prace są wielowarstwowe, misterne, wyrafinowane. Są inspiracją do otwarcia wyobraźni i odkrycia swojej zwierzęco-magicznej natury.
Agata Budny-Ciszewska
Założycielka i współtwórczyni pracowni grafiki artystycznej „Wolno”. Zajmuje się rysunkiem, grafiką artystyczną oraz malarstwem. Tworzy łatwo rozpoznawalny i charakterystyczny, jakby oniryczny świat wartości i uwarunkowań. Spotkanie z najnowszymi pracami Magdy Cybulskiej jest ciekawym doświadczeniem. Z jednej strony widzimy znane już wcześniej fascynacje, ale z drugiej - magiczny, tajemniczy wręcz metafizyczny świat, kreowany w coraz większym, ciekawym wymiarze przyciąga naszą uwagę, otwierając zdecydowanie nowe, pogłębione asocjacje i skojarzenia. Zaprasza czy raczej wciąga do bardziej uważnego, dokładnego poznania.
El libro de los seres imaginarios / Zoologia fantastyczna, Jorge Luis Borges to niewielka, ale bardzo ciekawa książeczka, która na pewno może być dla nas w tym przypadku dobrym przewodnikiem w analizie i rozumieniu podstaw świata kreowanego przez autorkę. Swoisty bestiariusz, demonologia ciekawych postaci i stworów jest (jak sądzę) nadal istotny także dla autorki. Borges, bibliofili erudyta, przybliża nam w krótkich opowiadaniach czy przypowieściach wiele znanych, ale takżewyimaginowanych czy zapomnianych stworów ze świata mitologii, religii, literatury czy filozofii.
Artystka konstruuje dzisiaj własną, niezależną mitologię, budowaną ze znanych jej odniesień, związków i sytuacji, ale w formie daleko bardziej pogłębionej i rozbudowanej. Charakterystyczny warsztat, pozwala na swobodne kształtowanie i interpretację tematu. Korzystanie z właściwych dlasiebie mieszanych technik, tworzy ciekawą finalnie całość, z udziałem wielu postaci, przestrzeni i anegdot, związanych ze sobą, zapętlonych w fizyczną całość, proponując ciekawy i tajemniczy światwieloznacznej interpretacji.
W sferze emocjonalnej, można go po części odczytywać jako pewna forma oczyszczenia, swoistegokatharsis, tak ważna w każdej formie procesu twórczego. Nie jest to wprawdzie jednoznacznie określone, ale czujemy tam ukryte, podskórnie pulsujące napięcie, budowane w wielowątkowychskojarzeniach i sytuacjach - coś, co może za chwilę eksploduje...
Janusz J. Cywicki Styczeń 2021
Magdalena Cybulska (ur.1977 r. ) Jest absolwentką Europejskiej Akademii Sztuk, którą ukończyła z wyróżnieniem w 2007 r. realizując dyplom z grafiki warsztatowej w Pracowni Litografii pod kierunkiem J.J. Cywickiego oraz aneks z malarstwa pod kierunkiem B. Szubińskiej. Od 2007 pracowała jako asystentka a następnie wykładowca na Wydziale Grafiki Warsztatowej na macierzystej uczelni.W 2008 realizowała program rezydentury artystycznej w School of Visual Arts w Nowym Jorku. W 2015 otrzymała stopień doktora w Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi.
Brała udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i zagranicą. Wystawy indywidualne: C Bao a Qu, Galeria Sztuki Współczesnej, Przemyśl (2008), Rysunek i Grafika, Galeria ES, Międzyrzec Podlaski (2009), Święte obrazki, Galeria Fibak, Warszawa (2012), O czasie i potworze,Pracownia Wolno, Warszawa (2013), Fetysz, Galeria Młynek, Warszawa (2013), Kołtuny i Rogorzce, Galeria Aula, ASP Łódz ( 2016), Moja skóra, Galeria Xanadu, Warszawa (2019), Kołtuny i Rogorzce, Galeria Wytwórnia, Ostrołęka ( 2019).