Wystawa „Niech to imię żyje w Tobie” to nowa odsłona realizowanych w latach 2005–2019 cykli: „Autoportrety – Wyciszone”, „Autoportrety Obsesyjne” i „Autoportrety Odobsesyjne”, „REM”, „Rytuały” oraz „Rytuały. Oczyszczenie”.
Obok fotografii teatralnej Magdy Hueckel prace te stanowią ważną część jej twórczości artystycznej i jednocześnie są silnym, osobistym nawoływaniem do zwrócenia uwagi na tabu, jakim jest walka z chorobą i przemijanie.
Z jednej strony prezentowane cykle mogą być odbierane fragmentarycznie jako nawiązanie do kolejnych etapów życia artystki. Z drugiej zaś w każdym widoczne jest przełamanie konwencji i niespodziewana przepowiednia tego, co nadchodzi. Próba zmierzenia się z nieuchronnym fatum, niewytłumaczalnym lękiem, widoczna jest w sekwencyjności obrazów. Odniesienie do cielesności, osobistych przeżyć, lęków, ale też pojawiającej się z czasem akceptacji wydarzeń jest szczególnie istotne w kontakcie widza z prezentowanymi pracami. Artystka fotografuje to, co niematerialne, niewidzialne i odarte z kontekstu, a jednocześnie silnie odnoszące się do sfery emocji i intymności.
To, co charakterystyczne dla współczesnych prac Hueckel, to dążenie do fizycznego i emocjonalnego oczyszczenia przez działania performatywne związane z naturą.
Tytuł „Niech to imię żyje w Tobie” nawiązuje do rytuałów afrykańskich, do których artystka odnosi się nie tylko w ramach prezentowanej wystawy, ale którym także poświęca dużą część swojej artystycznej twórczości.
Monika Szewczyk-Wittek