Artyści: Zuzanna Śmigielska, Włodzimierz Maciejczyk, Ivan Milenkovic, Karina Štrause, Laura Niculescu, Paulina Poczęta, Paulius Sliaupa, Ivanka Stanojevic, StefanVenbroek, Krzysztof Sokołowski , Miroslav Arabdzhiev, Daniel Brici, Katerina Charalampidou, Daniela Chirenova, Cladiu Ciobanu, Kurbina Collaku, Tudor Costin, StefanCurelici, Milos Djordievic, Karolina Futymą, Szabina Gore, Małgorzata Gorzelewska, Ludmiła Horbachyk, Martyna Łuszczyńska, Marcin Koleśnik, Kostic Nevena, Adam Macko, Joanna Mlacka, Danilo Movchan, Lina Norkute, Miłosz Nowakowski, Trajana Panayotova, Dragana Pavlowska, Sara Piotrowska, Maciej Szcześniak, Lubosław Pirjaków, Adriana Pop, Yulia Shybirkina, Michał Sosna, Elvira Sosoienko, Marcin Szymilewicz, Katarzyna Tereszkiewicz, Alexandrou Vasilis, Velijko Vuckovic, Agnieszka Woś, Aldona Yaseneva, Marton Zavorszky, Sylwia Zdzichowska.
kuratorka: Agnieszka Tes
współkurator: Jacek Świderski
Założeniem Biennale Via Carpatia jest pokazywanie młodej sztuki z krajów, przez które przebiega niezwykle istotny szlak komunikacyjny – nowoczesna międzynarodowa trasa o tej samej nazwie, Via Carpatia. Niestety oddalone od europejskich centrów sztuki tereny otaczające trakt, często uważane są za peryferia współczesnej sceny artystycznej, co sprawia, że artyści pochodzący z tych obszarów spotykają się z pewnymi trudnościami w zaistnieniu na tejże płaszczyźnie.
Mottem tegorocznej odsłony Biennale stał się tytuł wiersza Czesława Miłosza „Piosenka o końcu świata”. Artyści nawiązując do cytatu najczęściej odwoływali się do współczesnej sytuacji egzystencjalnej, kulturowej, cywilizacyjnej i duchowej w kontekście rzeczywistości wojennej traumy. Egzystencjalny wyraz prezentowanych prac ma swoje źródło w trosce o kondycję człowieka, jego codzienność, starość, cierpienie i śmierć.
Twórcy odnoszą się również do procesów zachodzących globalnie, zagrażających ekosystemom i biologicznym uwarunkowaniom życia na Ziemi. Inną popularną wśród nadesłanych prac linią interpretacyjną było zestawienie tradycyjnego wyobrażenia końca świata z rzeczywistością ery cyfrowej oraz nawiązanie do tradycji biblijnej.
W tegorocznej edycji konkursu najwięcej prac napłynęło z Polski, Grecji, Rumunii, Serbii i Ukrainy. Prezentowane dzieła wykonane zostały przy pomocy technik tradycyjnych, jak i nowoczesnych takich jak animacja, czy malarstwo łączone z projekcją cyfrową.
Werdykt Jury:
Grand Prix – Zuzanna Śmigielska, Polska
I nagroda – Włodzimierz Maciejczyk, Polska
II nagroda – Ivan Milenkovic, Serbia
III nagroda – Karina Štrause, Łotwa
Wyróżnienia:
Laura Niculescu, Rumunia
Paulina Poczęta, Polska
Paulius Sliaupa, Litwa
Jovanka Stanojevic, Serbia
Wyróżnienie przyznane przez IMO Galerię:
Stefan Venbroek, Polska/Holandia
Wyróżnienie honorowe kuratorki 2 Biennale Via Carpatia:
Krzysztof Sokolovski, Polska