Jako Galeria i Dom Aukcyjny ToTuart z przyjemnością prezentujemy kolejną, już czwartą odsłonę wystawy Laboratorium Rzeźby – w tym roku po raz pierwszy w formule biennale. W kręgach artystów i miłośników sztuki, w tym kolekcjonerów, ten największy komercyjny przegląd polskiej twórczości rzeźbiarskiej coraz bardziej zapisuje się w świadomości jako jedno z ważniejszych wydarzeń poświęconych rzeźbie w Polsce.
Chociaż rzeźba stanowi gatunek sztuki, który w Polsce wciąż nie cieszy się taką popularnością jak malarstwo, nadrabiając wojenne i powojenne straty, zainteresowanie nią powoli wzrasta. Na ten stan rzeczy korzystnie wpływają działania muzeów i innych państwowych instytucji oraz prywatnych inicjatyw artystycznych, a szczególnie organizowane wystawy prezentujące te przestrzenne dzieła sztuki. Twórczość takich artystów jak Igora Mitoraja, Magdaleny Abakanowicz czy Władysława Hasiora jest powszechnie znana właśnie dzięki ekspozycjom organizowanym przez renomowane muzea.
Również działalność galerii, domów aukcyjnych i fundacji przyczynia się do promocji twórczości rzeźbiarskiej, a tym samym skupianiu na niej uwagi kolekcjonerów, których decyzje pomagają rozwijać się szczególnie młodym artystom. Rekordy aukcyjne i skupiona na nich uwaga mediów nie są tu bez znaczenia. I chociaż daleko nam do znaczącego udziału rzeźby w polskim rynku sztuki – wciąż to jedynie tylko kilka procent – jest ona w obszarze zainteresowań coraz większej ilości kolekcjonerów.
Hasłem tegorocznej edycji biennale Laboratorium Rzeźby 2024 jest „Organiczna inteligencja” i stanowi pewnego rodzaju pretekst do dyskusji na temat twórczości artystycznej w dobie działań sztucznej inteligencji – coraz szerzej wykorzystywanej w różnych obszarach naszego życia. Czy AI zastąpi artystów, wywracając tym samym definicję sztuki niejako do góry nogami, czy raczej będzie pełnić rolę jedynie służebną, warsztatową, jak inne zdobycze techniki na przestrzeni wieków. W końcu sztuka zawsze jest pewnego rodzaju lustrem czasów, w których jest tworzona, ale jednocześnie ta najbardziej wiarygodna, wypływająca z głębokich przemyśleń i doskonalonych umiejętności jej twórców, opiera się modom i tworzonym niejednokrotnie na potrzeby rynku tendencjom…
Biennale Laboratorium Rzeźby 2024 to prezentacja twórczości ponad 40 artystów w postaci prawie 100 prac wykonanych w różnych estetykach, technikach i materiałach: od ceramiki i drewna, po marmur i brąz oraz wydruki 3D. Obok prac artystów cenionych, takich jak Wojciech Siudmak, oraz coraz bardziej znanych również za granicą – jak Michał Jackowski, zaprezentowaliśmy dziesiątki prac twórców młodego i średniego pokolenia, co ważne – w zdecydowanej większości absolwentów uczelni artystycznych.
Niech to wielkie święto rzeźby, jakim jest biennale LABO, sprawi Państwu wiele estetycznej i intelektualnej przyjemności oraz ośmieli do otaczania się tymi wyjątkowymi dziełami sztuki w ramach tworzonych przez Państwa kolekcji. Bowiem to właśnie rzeźba i bogata tradycja jej kolekcjonowania stanowi jeden z filarów europejskiego dziedzictwa kulturowego.
Dominik Zieliński dyrektor zarządzający kurator Galeria i Dom Aukcyjny ToTuart
Fotografia u góry: Michał Jackowski, Empty Gold Man
Agnieszka Filipek, Obiekt Sigma, 2024
Konrad Smela, Bachor