Studio filmowe KONIK prowadzi duet artystyczny, który tworzą Katarzyna Zimnoch i Paweł Kleszczewski. Pracują w obszarze sztuk wizualnych, nowych mediów, malarstwa oraz filmu animowanego. Są obecni zarówno w przestrzeniach galeryjnych, jak i na festiwalach filmowych.
Wystawa w Muzeum Narodowym w Szczecinie gromadzi dorobek z ostatnich dziesięciu lat. Prezentowane są malarstwo, animacje i filmy wideo, obrazy, rysunki, grafiki, monotypie, miniatury, tekstury, instalacje, wydruki grafiki komputerowej. Będzie można poznać proces powstawania filmu, jego etapy, porównać storyboardy (scenopisy), fragmenty animatików. Film i animacja w wykonaniu KONIK STUDIO to tworzywo takie jak farby i deska, a nie medium narracyjne i masowa rozrywka. To filmy artystyczne i eksperymentalne. Wykraczają poza opowiadanie historii, tworząc fantastyczne obrazy pełne symboli i archetypów. Eksperymenty doprowadziły artystów do wypracowania własnej techniki – łączenia malarstwa na szkle z animacją komputerową.
Do wystawy zostały wybrane trzy najważniejsze realizacje, które zdobyły uznanie na wielu festiwalach i przeglądach: Broken Tale (2014–2016), seria Ajtia (2018–2023), In The Beginning Was Water / Na Początku Była Woda (2017–2022). To kamienie milowe na osi czasu kolektywu KONIK STUDIO. Każdy z nich to rozbudowany projekt, zakreślający lub otwierający różne nowe obszary, elementy składowe.
„Na początku było malarstwo” – jak twierdzi Paweł Kleszczewski. Proces twórczy nad filmem również rozpoczyna od malarstwa. Zanim pojawiły się filmy animowane, powstawał pierwszy z prezentowanych na wystawie cykl malarski: Pragnienia (2012). Emocje znalazły spontaniczne ujście w dzikim, instynktownym malarstwie. W następnych latach, równolegle do pracy nad animacją, powstawały kolejne obrazy: Covid, Ukraina, Białoruś, Nie-pokoje i Global Crisis. Malarstwo ekspresjonistyczne Pawła Kleszczewskiego pokazuje działanie pierwotnych instynktów, lęki i zagrożenia w konfrontacji ze współczesną, globalną cywilizacją konsumpcji, kryzysów, wojny, głodu, epidemii, najazdu „obcych”. Zobaczymy ściany gęsto pokryte obrazami malowanymi pospiesznie, bez dbałości o estetykę, w różnych formatach, często bez blejtramów, na przypadkowych, recyklingowych materiałach.
Jasna i ciemna strona życia, człowieczeństwa, natury – to obszary zainteresowań duetu artystycznego. Inspiracji do tworzenia szukają w mitach i folklorze, bajkach i legendach, antropologii i religioznawstwie, psychologii głębi, symbolach i archetypach, a także w pejzażu i opowieściach miejscowych mieszkańców o niezwykłych miejscach. Broken Tale – to opowieść o wędrującym świetle w ciemnościach gęstego czarnego lasu, zainspirowana szwedzką baśnią ludową i twórczością szwedzkiego artysty Johna Bauera.
Początek świata (2018) – pierwsza animacja obrazująca mit kosmogoniczny Słowian. Wykorzystuje ludowe podania i opracowania historyczne. Samotnie pływający po morzu Bóg spotyka diabła. Wspólnie zabierają się za tworzenie świata, szybko popadając w konflikt. Film rozpoczyna serię animacji opartych na ludowych bajkach ajtiologicznych, pełnych humoru i ludowej mądrości: Ajtia o tym, dlaczego diabeł kuleje (2019), Grzyby, Kłosy, Bocian, Kamienie, Niedźwiedź (2022–2023).
Woda oraz mocne kontrasty bieli i czerni to powtarzający się motyw w kolejnych animacjach: biały Bóg i czarny diabeł (Początek świata), czarny i biały łabędź (In The Beginning Was Water / Na Początku Była Woda). Woda jest symbolem chaosu, zmienności, przeobrażenia, źródła życia i śmierci. Utożsamia się ją z wiedzą i pamięcią utajoną w podświadomości. Pojmowana była jako pramateria. Stanowi też główny temat, scenerię wyżej wymienionych filmów.
Kasia Zimnoch i Paweł Kleszczewski pochodzą ze Szczecina, razem studiowali na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 2012 roku pojechali na wakacje do Cavan w Irlandii i tam zostali przez sześć lat, tam też założyli Konik Studio. Od 2018 roku ponownie mieszkają w Szczecinie, tu, w Dąbiu, jest ich obecna pracownia. W Klubie Delta od dwóch lat prowadzą działalność kuratorską, organizują wystawy zarówno uznanym i zasłużonym twórcom, jak i zupełnie nieznanym, debiutującym.
Kuratorka: Joanna Łozowska
Współpraca kuratorska: Magdalena Lewoc