Kobro Katarzyna, Akt 3, ok. 1925-27
Wystawa, podążając za eksperymentami rzeźbiarek i rzeźbiarzy awangardy, prześledzi kulisy i konsekwencje fascynujących modernistycznych odkryć dotyczących relacji pomiędzy przestrzenią, ruchem i ciałem. Przewodniczką po nich będzie Katarzyna Kobro i jej prace, które pokazane zostaną w kontekście twórczości takich współczesnych jej twórców, jak m.in. Naum Gabo, Alexander Calder, Barbara Hepworth, Antoine Pevsner, Jean Arp, Isabelle Waldberg, Alexander Archipenko czy Julio Gonzales. Przede wszystkim postawimy pytanie o to, w jaki sposób artystki i artyści – eksperymentując z materialnością i plastycznością czasu, przestrzeni oraz dynamiki rytmów ludzkiego ciała – oddawali złożoność doświadczenia nowoczesności. Zobaczymy też, czym charakteryzowały się ich poszukiwania nowych relacji pomiędzy abstrakcyjną formą a ruchem oraz jakie wizje relacji człowieka z otoczeniem proponowali. (...)
Kobro Katarzyna, Kompozycja przestrzenna, 1933
Rodczenko Aleksandr, Konstrukcja przestrzenna nr 27, 1921
Podążając za ideami twórczyń i twórców pragnących przekroczyć utożsamienie rzeźby z bryłą i zamkniętą formą, wystawa będzie problematyzowała także kwestię ruchu odbiorców i odbiorczyń sztuki. Towarzyszyć jej będą performatywne oprowadzania zachęcające widzów do przyjrzenia się na nowo sposobom, w jaki angażują swoje ciało i zmysły w odbiór kompozycji wystawy oraz zgromadzonych na niej dzieł.
Kuratorki: Małgorzata Jędrzejczyk, Katarzyna Słoboda
Hepworth Barbara, Ewolwenta II, 1946