Lejtmotywem wystawy jest kamień przyklejany przez artystę do obrazów, pojedynczo lub w małych konstelacjach. Kiedyś, odwiedzając obóz koncentracyjny Auschwitz-Birkenau Koji Kamoji zobaczył na stopniach stojącego tam kolejowego wagonu właśnie kamyki, które upamiętniały ofiary niemieckiego ludobójstwa. Ich widok był dla niego wielkim przeżyciem. Ale kamienie na obrazach Kamojiego odwołują się też do szerszego spektrum osadzenia ich w kulturze, japońskiej przede wszystkim, gdzie współtworzyły one między innymi ogrody. Znalezienie dla kamieni odpowiedniego miejsca w nich było wyzwaniem dla twórców ogrodów. Kamoji podobnie jak japońscy ogrodnicy szuka więc dla kamyków właściwego miejsca na swoich obrazach. Kiedy wydaje mu się, że je odnajduje, czuje się szczęśliwy.
Na wystawie w Galerii aTAK pokazywane są obrazy z lat 1970-2023. Zobaczyć można między innymi cykle Średniowiecze, Tsunami, Projekty ogrodu, Pokazywanie owadów, Haiku. W sumie prezentowanych jest pięćdziesiąt prac, wiele z nich nie było dotąd pokazywanych.
Kurator: Jerzy Wojciechowski
fot. główne:
Koji Kamoji, Mgła, 2020, akryl, kamyki, drewno, plastyk, bawełna, sklejka, 100 x 70 cm – fot. Bartosz Górka
Koji Kamoji, Marzec 2011 (2) Po Tsunami - księżyc, 2011, akryl, płyta oklejona płótnem, papier ścierny, 34 x 41 cm; 22 x 22 cm – fot. Bartosz Górka
Koji Kamoji, z cyklu Projekty ogrodu, 2005, ołówek, kamyki, płyta pilśniowa, drewno, 59,5 x 59,5 cm – fot. Bartosz Górka
Koji Kamoji, bez tytułu, z serii Średniowiecze, czas powstania nieznany, akryl, ołówek, kamyki, płyta pilśniowa, drewno, 60 x 59,5 cm – fot. Bartosz Górka
Koji Kamoji, Niebo, 1983, akryl, kamyk, płyta pilśniowa, drewno, 59,5 x 59,5 cm – fot. Bartosz Górka