Delikatna, kobieca i bardzo wewnętrza – tak sama mówi o swojej sztuce polska artystka Katarzyna Dzikowska. Jej prace z ostatnich dwóch lat można będzie zobaczyć niebawem w Galeria DAP3, przy ul. Mazowieckiej 11A w Warszawie. To pierwsza solowa wystawa Kasi w rodzinnym kraju. Co zobaczyła artystka zza cienkich kurtyn? Warto przekonać się osobiście, tym bardziej, że wstęp na wystawę jest bezpłatny.
Kasia Dzikowska to polska artystka, obecnie mieszkająca i pracująca w Abu Dhabi. Jej prace były prezentowane na całym świecie, m.in. w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, USA, Europie i Wielkiej Brytanii. W sierpniu po raz pierwszy będzie można zobaczyć je w Polsce.
Artystka tworzy na wielu płaszczyznach i w wielu technikach, takich jak malarstwo, media mieszane, grafika cyfrowa i instalacja. W swoich pracach, poprzez nawykowe dokumentowanie, eksploruje silne wykorzystanie powtórzeń i rytmów, często związane z komentarzem dotyczącym kwestii społeczno-genderowych. Twórczość Kasi podkreśla znaczenie prozaicznych czynności, z których tak naprawdę jest utkana nasza codzienność.
- Jako nomad, z perspektywy osoby z zewnątrz, mam przywilej cichej obserwacji i interpretacji miejsc, społeczności oraz jej poszczególnych członków, niezależnie od tego, gdzie obecnie przebywam. Interesuje mnie duchowy aspekt tego, jak postrzegamy siebie i otaczający nas świat, a także związki, jakie tworzymy - czy to z miejscami, rzeczami, czy między sobą nawzajem – mówi artystka. – Mieszkałam w Polsce, w Wielkiej Brytanii, teraz mieszkam w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Pomimo różnic kulturowych nasze troski, wyzwania, lęki i marzenia nie różnią się znacząco od siebie. Nasze życie to tak naprawdę codzienność, która wszędzie płynie w podobny sposób – dodaje.
- Sztuka Kasi Dzikowskiej jest wielowątkowa i wielowymiarowa. Jest związana z permanentnym procesem łączenia formy i treści w poszukiwaniu oryginalnego dzieła. Każdy cykl to oddzielna, ważna dla autorki historia. Jej świat sztuki składa się ze złożonych warstw narracji o kontemplacyjnej naturze, które wymagają stopniowego odkrywania – mówi dr hab. Łukasz Rudecki, prodziekan Wydziału Sztuki UTH w Radomiu oraz dyrektor artystyczny Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu.
W galerii Okręgu Warszawskiego Związku Polskich Artystów Plastyków zostaną zaprezentowane prace z ostatnich dwóch lat: cykle „Fluid Resistance” oraz „Inside/outside: Reveries” .
„Fluid Resistance” jest hołdem artystki dla cichych i niedocenianych czynności z życia codziennego, w szczególności dla czynności, jakie podejmuje kobieta w życiu rodzinnym. Prace w symboliczny sposób reprezentują ukryty opór przeciwko przymusowi, który, choć akceptowany przez logikę, jest jednocześnie odrzucany przez naszą podświadomość. Tak, jak w wodzie kiedy próbujemy wykonywać w niej ruchy – zwłaszcza te gwałtowne – wykonywanie „niechcianych” czynności tak naprawdę budzi nasz wewnętrzny sprzeciw. Lekkość formy i koloru tego cyklu stoi w kontraście z pracochłonną i detaliczną techniką wykonania prac.
„Inside/outside: Reveries” to seria prac, które powstały podczas pandemii w 2020 roku równolegle przez dwie profesorki Zayed University: Kasię Dzikowską i Sharon Lindenfeld. Obie serie mają charakter diarystyczny i zostały wykonane w ciągu 60 kolejnych dni. Prace, oparte na widoku nagle niedostępnego, zewnętrznego świata ulic Abu Zabi, eksplorują zarówno widoczne, jak i skryte aspekty stanu izolacji. Stworzone w połączeniu technik tradycyjnych i nowych mediów prace Kasi wykorzystują element ukrycia abstrakcyjnych widoków. Projekt stworzony został w mediach mieszanych: akrylu, akwareli, pleksiglass oraz MDF, i przeznaczony jest do prezentacji jako instalacja wieloelementowa. Pleksiglas reprezentuje fizyczną barierę okna – kluczowy element doświadczenia niepokoju spowodowanego izolacją, poprzez celowe przesłonięcie pracy za pomocą przeźroczystej tekstury. Jest to seria o charakterze emocjonalnym, uosabia tęsknotę za światem poza izolacją poprzez energię, kolor i fakturę.
Katarzyna Dzikowska studiowała na Radomskim Wydziale Sztuki, w pracowniach profesorów Apoloniusza Węgłowskiego i Aleksandra Olszewskiego. W 2007 r. uzyskała tytuł magistra sztuk pięknych na Uniwersytecie Technologiczno-Humanistycznym (UTH) w Radomiu. Obecnie podejmuje doktorat pod kierownictwem prodziekana Wydziału Sztuki UTH w Radomiu Łukasza Rudeckiego. W 2013 roku przeniosła się na Bliski Wschód, gdzie prowadzi kursy Art Foundation na Uniwersytecie Zayeda.