W najnowszym projekcie prezentowanym w galerii Karolina Balcer przenosi nas w intymny świat ludzi starających się o dziecko metodą in vitro. Tytułowe In Vitro znaczy dosłownie w szkle. Galeria Aneks GSW, której charakter wyznacza witrynowa ściana, jest zaproszeniem do zaglądania przez szkło i pretekstem do refleksji nad tym, co dzieje się w środku – pośród osób tworzących współczesne rodziny zmagające się z problemem niepłodności.
Artystka od lat w swojej sztuce konfrontuje publiczność z bardzo osobistymi tematami, które ostatecznie okazują się problemami wielu osób borykających się z zaburzeniami psychicznymi, uzależnieniami czy też kryzysem bezdomności. Utrwalane przez wieki wzorce kulturowe prowokują stygmatyzowanie wybranych grup społecznych, nadając im status innego, wykluczonego, wywołują współcześnie atmosferę konfliktu. Jak rzecz ma się z In Vitro?
Prace Karoliny Balcer prezentowane na wystawie wykonane są w technikach tekstylnych (tufting, dzierganie). Obiektem, który dominuje w witrynowej przestrzeni galerii jest olbrzymich rozmiarów sweter, który zamyka pierwszy plan ekspozycji. Symbolizuje on wielką siłę i odwagę, jaką trzeba znaleźć w sobie, aby w naszym kraju spowodować przyjście na świat nowej istoty. Codzienne zmagania starających się o dziecko metodą in vitro, ich konfrontacja z opiniami obcych ludzi, kościoła, nierozwiązanymi kwestiami finansowymi (brak refundacji in vitro na poziomie państwowym), wyczerpują i często przerastają w długotrwałym, klinicznym postępowaniu.
Sweter jest efektem wielotygodniowego procesu podjętego wraz z mamą i teściową. Proces ten niesie ukojenie – robi z ważnego dla artystki tematu wspólną sprawę. Wsparcie i akceptacja daje przynajmniej cząstkowe poczucie społecznej solidarności w całym cyklu starania się o dziecko.
Codzienne dramaty oraz ludzkie wybory manifestują się również w innych pracach prezentowanych w galerii. Wahania nastroju i skoki hormonalne osób w czasie terapii uwidaczniają się w tuffingowej pracy Roller Coaster. W kolejnej zarodki przedstawione są w formie owoców jako znak życia, zaś na podłodze oglądamy rozrzucone obiekty – pigułki.
Sztuka zaangażowana społecznie, będąca blisko ludzkich problemów, prowokuje do rozmyślań, stawia pytania o możliwości rozwiązania kontrowersyjnych sytuacji, stara się być obok osób potrzebujących wsparcia. Karolina Balcer poprzez język sztuki opowiada konsekwentnie o kwestiach wypływających z jej prywatnego doświadczenia, daje tym samym możliwość wypowiedzenia się osobom pomijanym przez system.
Karolina Balcer
- urodzona w 1988 roku w Toruniu. Mieszka i pracuje w Warszawie. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (2014) oraz międzywydziałowych studiów doktoranckich na tej samej uczelni (2017). Stypendystka MKiDN (2020) oraz uczestniczka rezydencji artystycznych m.in Kukturkontakt w Wiedniu (2018) W latach 2015–2019 współtworzyła wrocławską galerię Wykwit. W latach 2017–2020 członkini kolektywu artystycznego Wykwitex. Podejmowana przez nią problematyka często determinuje wybór mediów, jakich używa do pracy – są to między innymi malarstwo, wideo, instalacje w przestrzeni publicznej, a ostatnimi czasy tufting (technika dywanowa) czy szeroko pojęta metoda tekstylna. Jej projekty często zakładają aktywny współudział członków rodziny, opierają się na prywatnych doświadczeniach oraz mają formę edukacyjną. W latach 2020 - 2024 pracowała nad rodzinnym projektem poruszającym zagadnienia zdrowia psychicznego, którego zwieńczeniem był szereg wystaw z towarzyszącym programem edukacyjnym oraz publikacja “Happy Family - poradnik zdrowia psychicznego” wydana przez Galerię Krupę oraz wydawnictwo Bęc Zmiana.