Wystawa “Obiekty i uwagi” Julii Taszyckiej w Galerii 35A prezentuje twórczość artystki powstałą w latach 2021-2022 w Nowym Jorku. Dyskretny charakter ready mades Taszyckiej stanowi bezpośrednie nawiązanie do minimalistycznych i konceptualnych fascynacji amerykańskiej awangardy ostatnich dekad XX wieku. O ile jednak uwaga ówczesnych twórców koncentrowała się przede wszystkim na charakterze i strukturalnych właściwościach samych materiałów, uwikłanych choćby w formalistyczne dyskusje z obszaru historii i teorii sztuki, o tyle u Taszyckiej wektor namysłu wychylony jest radykalnie poza domenę rozważań estetycznych.
Obiekty przedstawione na niniejszej wystawie funkcjonują raczej jako ślady, wskazówki formalne (w sensie ontologicznym) prowadzące do wnętrza złożonego systemu relacji istniejących pomiędzy przedmiotami, ich produkcją, a tym samym także proweniencją wywiedzioną z rdzenia tzw. rzeczywistości postindustrialnej. Obiekty tego rodzaju uzyskują status krytycznych wskazań na realia zorganizowanego świata produkcji, biurokracji i wszechobecnego fetyszyzmu towarowego, za pośrednictwem którego “przedmiotem” produkcji czy transakcji stają się także coraz mniej uchwytne elementy naszej codzienności; sąsiadują ze sobą na zasadzie zmaterializowanego postscriptum do realiów, w których aktualnie funkcjonujemy: płynnych, nietrwałych, fetyszyzujących powierzchowność estetyki, elastyczność i mobilność epoki czasowych umów i niedostatecznie jasnych warunków zmieniających się nierzadko z godziny na godzinę.
Wszystkie te ślady kultury materialnej – odrzucone jako niefunkcjonalne już elementy, odsunięte w tło zajętej samej sobą sceny społecznej i ekonomicznej wymiany – z reguły funkcjonują jedynie jako śmieci. Przypadkowy status czegoś porzuconego otrzymuje tutaj odrębne znaczenie: ich wspólnym mianownikiem jest podtrzymywanie pewnego zewnętrznego porządku (łączenie, strukturowanie, nadawanie formy, umożliwiającej choćby transport); w zestawieniu tych rozproszonych tropów rozpoznajemy bieżące zainteresowania epoki, jej przesyt, bezcelową nadprodukcję, niemą grozę świata nadmiaru.
Marcin Czerkasow
Julia Taszycka (ur. 1992 w Poznaniu) – artystka konceptualna, autorka obiektów, instalacji oraz form wideo. Absolwentka wydziału Intermediów na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu (obie jej prace dyplomowe, licencjacka oraz magisterska, były nominowane do Konkursu Najlepszych Dyplomów Sztuki Mediów w Polsce). Stypendystka Fulbrighta (2020-2022). Uzyskała tytuł MFA Studio Arts w Hunter College w Nowym Jorku. Rezydentka LMCC w 2022 (Governors Island, Nowy Jork). Mieszka i pracuje w Nowym Jorku.