W ramach cyklu "Recordings" organizowanego przez Fundację Profile w dniach 23-28 listopada będzie prezentowany film na temat jednego z najsławniejszych artystów XX wieku, Josepha Beuysa.
Artysta, performer i aktywista, postrzegał sztukę jako środek radykalnej transformacji społecznej. W swoich wystąpieniach artystycznych i politycznych praktykował koncepcję sztuki totalnej. Utopijną wizję rzeźby społecznej odnosił do koncepcji modelowania nowych, demokratycznych standardów życia, a dzieło sztuki traktował jako nośnik idei. Pasja edukacyjna współtwórcy Wolnego Międzynarodowego Uniwersytetu (FIU) nabierała performatywnych wymiarów w jego publicznych wystąpieniach. Kluczowe znaczenie dla tradycji sztuki performans miała akcja przeprowadzona w Düsseldorfie w 1965 roku, kiedy objaśniał martwemu zającowi znaczenie swoich prac, a wyproszona z sali publiczność mogła przez okna galerii śledzić przebieg wydarzenia.
Do najbardziej znanych akcji artysty należała I Like America and America Likes Me (1974) zrealizowana w nowojorskiej René Block Gallery, w której przez trzy kolejne dni spędzał po osiem godzin zamknięty z kojotem. Dialog z dzikim zwierzęciem, interpretowany jako symboliczne pojednanie Ameryki (jej nowoczesnego społeczeństwa z rodzimą kulturą Indian), był spektakularnym przykładem wiary w terapeutyczną moc sztuki mającej leczyć rany społeczne. Nawiązując do własnych doświadczeń z czasów wojny, Beuys w wielu działaniach eksponował terapeutyczną symbolikę filcu i tłuszczu. Fettecke (1982) to zapis filmowy zrealizowany w Kunstakademie w Düsseldorfie: w kącie pomieszczenia artysta uformował bezkształtną bryłę z około pięciu kilogramów masła. W performansie Social Sculpture Foundation II (1984) artysta pochłonięty był precyzyjnym goleniem twarzy swojego byłego studenta — to praktyczne rozwinięcie podejścia, w którym każdy aspekt życia jest traktowany jako sztuka.
Spotkania odbędą się kolejno 23, 26, 27 i 28 listopada i zostaną poprzedzone wprowadzeniem René Blocka (Edition Block, Berlin).
(materiały prasowe)