Joan Miró (1893-1983) należał do najpopularniejszych i najbardziej wszechstronnych artystów XX wieku. Jako twórca interdyscyplinarny był nie tylko malarzem. Zajmował się różnymi technikami, w tym ceramiką, grafiką, ilustracją książkową i rzeźbą.
Nader często klasyfikuje się go jako jednego z wybitnych przedstawicieli surrealizmu. Jego kompozycje mają bowiem dużo wspólnego z przedstawianiem rzeczywistości nadrealnych oraz dążeniem do automatyzacji zapisu w sztuce.
Miró wyrasta jednak daleko poza granice jednej tendencji lub ugrupowania. Jego wielobarwne kompozycje malarskie i graficzne wykazują sporo zbieżności ze sztuką kubistyczną i abstrakcją. Niektóre jego rzeźby przywodzą na myśl konceptualne dzieła Marcela Duchampa (np. „Postać z parasolką” z 1931 r.). Artysta obserwował, eksperymentował i nieustannie poszukiwał, aby w końcu wypracować własny, indywidualny styl.
Wystawa „Abstrakcja i Geometria” to fascynujący zbiór grafik, który ukazuje mistrzostwo i innowacyjność tego artysty. Większość litografii z przedstawianej kolekcji została stworzona dla słynnego magazynu „Derrière le Miroir” (co w języku francuskim oznacza „Za lustrem”), który był publikacją artystyczną promującą współczesne prace sztuki w latach 1946-1982. Pozostała część wystawy składa się z prac, które odegrały istotną rolę w promocji rzeźby i ceramiki artysty, zachęcając do nabycia katalogów prezentujących te formy artystycznego wyrazu.
Grafiki z tej kolekcji przedstawiają rozmaite postacie, zwierzęta, abstrakcyjne formy i symbole, które stanowią osobisty język artysty. Miró był znany z wykorzystywania ukrytych znaków, które pobudzały wyobraźnię widza, pozostawiając miejsce na interpretację i refleksję. W swoich litografiach przekazał on charakterystyczny dla siebie styl pełny wyrazistych kształtów, żywych kolorów i zaskakujących kombinacji. Jego prace emanują wyjątkową energią i poetyckim urokiem, oddając jego niezwykłą wizję artystyczną. Oglądanie tej kolekcji jest niezwykłą i inspirującą podróżą przez wyobraźnię jednego z najwybitniejszych artystów XX wieku.