Joanna Głażewska, Michał Wietrow – Granica kształtu


19.11.2021 - 02.12.2021

Twórczość Joanny Głażewskiej, skupiona na malarskich problemach charakterystycznych dla abstrakcji, opiera się na niezwykłej precyzji w budowaniu rytmicznych sekwencji, połączonych z głęboką wrażliwością kolorystyczną. Kompozycje bazujące na kontrastowych zestawieniach barw są kompilacjami układów geometrycznych, wypełniającymi pole obrazu. Prace Joanny Głażewskiej nie ilustrują konkretnych miejsc, czy sytuacji. Są raczej formą studyjnej analizy fragmentu widzianej rzeczywistości. To nie przestrzeń sama w sobie jest tutaj bohaterem, ale jedynie pewien jej fragment lub związane z nią wspomnienia i odczuwane emocje. Rejestracja na płótnie malarskich inspiracji  oparta jest na wnikliwej analizie, której konsekwencję stanowi mnogość składających się na kompozycję elementów. Wyjątkowa precyzja tworzenia harmonijnych sekwencji potwierdza, że w malarstwie tym nie ma miejsca na przypadkowość. Artystka swobodnie porusza się w świecie form abstrakcyjnych, a wybór tych środków zawsze podyktowany jest tematem obrazów. W pewien sposób porządkuje ona zastaną rzeczywistość, zespala ze sobą różne sposoby obcowania z otaczającym światem, zmieniając je w czyste doznania wizualne. Treść nie jest przy tym nigdy dodatkiem do formy, ale zawsze jej elementem nadrzędnym. Można zachwycić się zręcznością Artystki w operowaniu zróżnicowanymi środkami formalnymi, ale należy zaznaczyć, że warsztatowa sprawność nie dałaby należytego emocjonalnego efektu bez głębokiej wrażliwości i precyzyjnego doboru formy do prezentowanej treści.

Głównym obszarem inspiracji dla twórczych poszukiwań Michała Wietrowa jest ludzkie ciało. Pace Artysty bywają mocno osadzone w określonej fabule – jak w przypadku cyklu rzeźbiarskiego „Hern”, w którym kontekst kulturowy z czasem  zaciera się, dając źródło tworzonej w charakterystycznej stylistyce grupie rzeźb, do której Artysta powraca od kilku lat. Realizm ukazania ludzkiego ciała został tutaj zestawiony z surrealistyczną wizją zbudowanego wokół człowieka otoczenia, jednoznacznie nawiązującego do mitologicznych źródeł cyklu. Sylwetkę tytułowego Herna przedstawia tak, jak  prawdopodobnie musieli widzieć ją ludzie przed wiekami. Posiada wyraźne ludzkie kształty, ale jest w niej również bardzo wyraźny element obcości. To, co pozornie znane, ma w sobie coś mrocznego, tajemniczego. Wzbudza lęk, ale i fascynację. Obok wcześniej wspomnianej grupy rzeźb, na wystawie zaprezentowane zostały również zgoła odmienne prace. Są skupione na pojedynczej figurze – zazwyczaj kobiecej. Dążą do uogólnienia postaci i maksymalnej syntezy. Artysta, który mimo młodego wieku zdążył już udowodnić, że z tradycyjną rzeźbą figuralną jest w stanie doskonale sobie poradzić, przekracza pewne granice dosłowności, idąc w kierunku form syntetycznych, niekiedy wręcz znajdujących się na pograniczu abstrakcji. Uogólnione, uproszczone sylwetki posiadają coraz mniej znaków rozpoznawczych, niekiedy sugerując jedynie odbiorcy pewne cechy. Idealne kobiece ciało, pojęcie  rozumiane  przez pryzmat ogólnie przyjętych norm, staje się punktem wyjścia do analizy już nie tylko formalnych problemów rzeźbiarskich, ale bogatego ładunku treściowego.
 

Paulina Świerczyńska-Brzezińska

 

Joanna Głażewska (ur. 1973, Ruda Śląska) - absolwentka Wydziału Malarstwa i Rysunku na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Wychowała się na Górnym Śląsku, obecnie mieszka i tworzy w Warszawie. Twórczość artystki jest próbą zwrócenia uwagi na przyjemność, jaką daje odcięcie się od zgiełku codzienności, szumu informacyjnego, kakofonii dźwięków, nadmiaru gigabajtów danych, uzależnienia od bycia on-line. Cisza, wsłuchanie się we własny oddech, kontakt z przyrodą, relacje z drugim człowiekiem ceni jako szczególny rodzaj wytchnienia, o którym wielu z nas już nie pamięta. Każda z jej prac zdaje się szeptać – zatrzymaj się, omija Cię coś pięknego! Prace Joanny Głażewskiej trafiają do firm, instytucji oraz prywatnych kolekcji wymagających nabywców z Polski, Szwajcarii, Niemiec, Hiszpanii, Kanady i USA. Systematycznie pojawiają się także w scenografiach rodzimych, jak i międzynarodowych produkcji  filmowych.

 

Michał Wietrow (ur. 1995, Mrągowo) -  w 2017 ukończył studia I stopnia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w pracowni Krzysztofa Bednarskiego. W 2020 roku uzyskał tytuł magistra na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Rzeźby w pracowni Andrzeja Sołyki, aneks z brązu w pracowni Mieczysława Kozłowskiego. Artysta tworzy głównie w technice brązu, a przewodnim obszarem inspiracji dla jego twórczych poszukiwań jest ludzkie ciało.

Galeria 101 Projekt
22 890 74 08

ul. Piękna 62/64

00-672 Warszawa

19.11.2021 - 02.12.2021