Na wystawie zaprezentowane zostaną najnowsze prace malarskie z cyklu Chlorofil i krew, w którym Irmina Staś tworzy własną morfologię form opartych na motywach ze świata fauny i flory.
Artystka dobiera i zestawia ze sobą jednorodne elementy roślinne i zwierzęce. Wchodzą one w relacje i dotykając się nawzajem formują ornament. Najnowsze prace stają się przy tym coraz bardziej syntetyczne pod względem ujęcia poszczególnych motywów, a także ich rodzaju i liczby w obrębie jednej kompozycji. Z rygorystycznie uporządkowanych, organicznych kształtów powstaje powtarzalny wzór. Wraz z monumentalną skalą płócien ów ornament przywodzi na myśl pasowe układy znane z architektury lub kalejdoskopowe wzorce bliższe tkaninom. Inspiracja ornamentem zasadza się jednak nie tylko na aspektach wyrafinowanego rzemiosła artystycznego i podnoszenia walorów estetycznych, ale również niesionych wraz z nim symbolicznych treści.
Tak wykreowany słownik symboli oferuje szerokie pole do interpretacji. Artystka zawiera w nim takie pojęcia jak podobieństwo, powtarzalność, integralność i wzajemna zależność roślin i zwierząt, czy wola, nietrwałość, kruchość życia oraz przeczucie końca egzystencji, ale także przemoc czy dominacja. Prace z cyklu „Chlorofil i krew” łączą swobodę malarską z porządkiem ornamentalnym w określonym rytmie, odstępach i skali, dekoracyjna formę i treści egzystencjalne.
Fotografia iu góry: Irmina Staś, Chlorofil i krew 1, 2020