Wystawa Hanny Nowickiej „Perypetia” to prezentacja przełomowych prac w praktyce artystycznej autorki od końca lat 80. XX wieku do dziś. Tytuł wystawy został zaczerpnięty od greckiego słowa peripéteia, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „nagłą zmianę”. Artystka uzyskała dyplom w Pracowni Malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, jednak po ukończeniu studiów jej zainteresowania zwróciły się w stronę instalacji, fotografii czy realizacji wideo. Na wystawie zaprezentujemy przełomową pracę „Kolumnę kurzu” (1988 - 1993), będącą potwierdzeniem zmiany sposobu myślenia artystki o sztuce. W przypadku tego obiektu gromadzony latami w mieszkaniu artystki kurz staje się materią, która jest nośnikiem pamięci w odniesieniu do codziennych, żmudnych rytuałów porządkowania i dbania o przestrzeń prywatną. Obiekt ten, przekraczający ówczesne tradycyjne modele działań w obszarze sztuki, wywołał konsternację środowiska artystycznego. Artystka dokonała transgresji i otworzyła nowe możliwości dla sztuki. Obok kurzu, główną materią jej obiektów i instalacji jest guma, która poprzez swój cielisty kolor wywołuje skojarzenia z ludzką skórą. Na ekspozycji zaprezentowane zostaną między innymi instalacje „Sześć obrazów o bliskości” (1996) fotografie, w tym „Autoportret” (1998), jak również filmy wideo takie jak „Lamella” (2009) oraz „Shelter” (2016). Sztuka Hanny Nowickiej oscyluje wokół zagadnień związanych z bliskością w nawiązaniu do relacji międzyludzkich oraz sfery powiązanej z cielesnością i seksualnością. Najnowsze realizacje „Esencja” (2023), „Ćwiczenia cielesne” (2023) oraz „Defekty i skazy (2023) będą nawiązaniem do wcześniejszych prac, tworząc jednakże nowe możliwości interpretacji twórczości artystki w oparciu o zagadnienia związane ze sztuką ciała, feminizmem czy psychoanalizą.
Kuratorki: Mariola Balińska, Maja Murawska
Fotografia u góry: Hanna Nowicka, For Hockney, fotografia, 1998
Hanna Nowicka, For John, fotografia, 1998