W pracach Grzegorza Wnęka mamy surrealistyczne klimaty jak ze snu, mają nas zmusić do zatrzymania, do zadawania pytań: o wojnę, o sens śmierci i bólu. Te obrazy to swego rodzaju moralitety.
Na te obrazy na pewno nie da się patrzeć bez emocji. Figury malarskie: krwawy deszcz łez zapładniających ziemię swoim cierpieniem, poranione serca, wyrwane, umieszczone w ciałach, które niegdyś piękne i mocne, dziś jak krwawe ścierwa. Apokalipsa pokazana na obrazach przyciąga jak magnez. Rozpoznaję w nich własne przeżycia, przechodzę katharsis, mające oczyścić umysł z wciąż zakorzenionych głęboko wspomnień, z traumy nieprzeżytego bólu.
Emocje nie muszą jednakże wyrażać śmierci jako beznadziei i absolutnego końca. Śmierć pokazana na obrazach Grzegorza Wnęka to alternatywa do realnego świata, przestrzeń pełna kolorowych, onirycznych pejzaży, kościotrupów, zombie. Świat trupów aż kipi od życia i emocji z ostrym kolorem, ruchem, dynamizmem…
U Grzegorza Wnęka oprócz wielu cytatów z kultury Meksyku, wspomnianych – Kahlo, Rivery, zauważymy inspiracje z wielu innych źródeł, nie są to bynajmniej kalki, lecz twórcze interpretacje, chociażby Ensora, Nolde, Picassa, z polskich malarzy wymieniłabym wspomnianego Wróblewskiego, Damasiewicza, Sempolińskiego. To piękne, twórcze cytaty określające drogę, którą podąża autor.
Świat zaproponowany przez malarza to też malarska wersja mrocznych baśni, legend, pełen przyrody niekoniecznie przyjaznej człowiekowi. Zarówno jasne, jak i ciemne pejzaże wydają mierzyć się ze śmiercią, oswoić przyszłość, na którą nie mamy wpływu.
Tak, te obrazy poprzez indywidualne doświadczenia, przeżycia, są prawdziwe. Oparte na tradycji, tworzą nową aktualną ilustrację naszych czasów, z wyrazem poczucia stałego zagrożenia, z niestabilnością, z wojną obok nas, ale i nadzieją. To nowe, jakże aktualne ujęcie problemu naszej egzystencji tu i teraz.
dr hab. Renata Zimnicka-Prabucka prof. ucz
Grzegorz Wnęk. Urodzony w 1974 roku we Frysztaku. Artysta malarz, absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie, dyplom obronił w pracowni prof. Stanisława Rodzińskiego w 1999 roku. Doktor habilitowany, profesor ASP, w latach 2013-2024 prowadzi Pracownię Rysunku na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie, od roku akademickiego 2024/25 będzie prowadził Pracownię Malarstwa na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie.
> Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki 1998/1999, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2006, programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” 2007, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2021, otrzymał Stypendium Twórcze Miasta Krakowa 2022, beneficjent programu „Kultura Polska na Świecie” 2024 .
> Nagroda Grand Prix 36. Ogólnopolskiego Konkursu Malarstwa Współczesnego Bielska Jesień 2003. Finalista konkursu „Obraz Roku” im. Ewy Świtalskiej, Warszawa 2005. Wyróżnienie honorowe na VI Triennale Sztuki Sacrum w Częstochowie, 2006. Indywidualna Nagroda Rektora ASP w Krakowie III Stopnia za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne, 2007; zespołowa Nagroda Rektora ASP w Krakowie II Stopnia dla Zespołu Pierwszego Roku za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne, 2013; indywidualna Nagroda Rektora ASP w Krakowie II Stopnia za osiągnięcia artystyczne i dydaktyczne, 2017; III nagroda IV Ogólnopolskiego Konkursu Malarskiego im. Leona Wyczółkowskiego, Bydgoszcz 2020.
> Zrealizował i realizuje cykle tematyczne:
Wnętrza, Maszyny, Hiob, Człowiek z…, Modelka, Syn, Sekwencja, Piknik lotniczy, Network, Lady with…, Przestrzenie, Lewiatan, Ogrody, Od wojny wybaw nas..., Figura w metafizycznym domu, Domek na drzewie.
> Prace w zbiorach Lubuskiej Zachęty w Zielonej Górze, BWA Bielsko-Biała, BWA Krosno, Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy, Frissiras Museum w Atenach, kolekcji malarstwa Grunwald Art (właścicielem jest Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-mazurskiego), SHAOXING CULTURA CENTER - MUSEUM OF FINE ARTS OF HE SHUIFA, ZPAP Okręg Bydgoski, kolekcji Międzynarodowych Warsztatów w Nowicy Stowarzyszenia Przyjaciół Nowicy, kolekcji malarstwa Międzynarodowych Plenerów Malarskich w Wiśniowej, Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz w prywatnych zbiorach.