We wnętrzu sali kolumnowej prezentujemy prace siedmiu najwybitniejszych twórców Z61: fotogramy, foto-obiekty i lmy Józefa Robakowskiego, fotogramy i lmy Wojciecha Bruszewskiego, prace Jerzego Wardaka, fotogra e i lmy Andrzeja Różyckiego, a także fotogramy i obiekty Michała Kokota, Antoniego Mikołajczyka i Czesława Kuchty. Dzieła pochodzą z kolekcji samych artystów (Robakowski, Różycki, Wardak) lub ich rodzin (Bruszewski, Kokot) oraz zbiorów muzealnych: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Okręgowego w Toruniu i kolekcji własnej CSW.
Grupa Zero 61 była najważniejszą formacją awangardową, jaka kiedykolwiek działała w Toruniu. Swoimi eksperymentami wniosła olbrzymi wkład w rozwój polskiej awangardy i zasługuje na obszerną wystawę monogra czną i katalog. Niniejszym projektem staramy się zrealizować to zadanie.
Ponieważ najważniejsi członkowie Grupy stworzyli także Warsztat Formy Filmowej w Łodzi – jedną z ważnych formacji awangardy lat 70. i 80. w Polsce – w pewnym zakresie łączymy prezentację dorobku obu ugrupowań (w przypadku WFF poprzez pokazy lmów awangardowych, które powstały po 1970) oraz przedstawiamy dzieła z późniejszych okresów działalności wybranej siódemki artystów. Jednak stanowi to raczej rodzaj uzupełnienia, bowiem akcent stawiamy na dorobek Zero 61.
Przygotowywane wydawnictwo monogra czne będzie pracą zbiorową, gromadzącą teksty wybitnych znawców awangardowej fotogra i i lmu.
Kuratorzy: Krzysztof Białowicz, Krzysztof Stanisławski, Marek ŻydowiczKoordynatorka: Renata Sargalska
Andrzej Różycki, Polski wrzesień 1968
Andrzej Różycki, Zatruta studnia 1967
Jerzy Wardak, Portret secesyjny 1, 1970
Józef Robakowsk, bez tytułu, 1965
Czesław Kuchta, Autoportret, 1966
Michał Kokot, Flisak,1970