Głębiej niż otchłań. Maszyny do patrzenia Nicolasa Grospierre’a. 


28.09.2023 - 08.10.2023

Już 28 września w Hali Koszyki zostanie otwarta wystawa prac Nicolasa Grospierre’a. „Głębiej niż otchłań” to prezentacja twórczości artysty w formie przestrzennych obiektów świetlnych. Wydarzenie towarzyszyć będzie 13. edycji Warsaw Gallery Weekend i potrwa do 8 października. Wstęp wolny. 

Jest to pierwsza wystawa prac z kolekcji dela.art. 

Nicolas Grospierre sięga po fotografię do analizy architektury, bada idee stojące za wizualnymi reprezentacjami instytucji, eksploruje relację człowieka z naturą. Na najnowszej wystawie zaprezentuje prace z różnych okresów swojej twórczości, które łączy medium fotografii i przewrotność doświadczenia przez iluzję. Wystawa, bardziej niż zobaczyć konkretny obiekt, pozwoli zanurzyć się w idei: nieskończonej biblioteki, punktu w przestrzeni, który zawiera wszystkie inne punkty czy esencji minerałów. 

Maszyny do patrzenia Nicolasa Grospierre’a 

Zaprezentowane prace Nicolasa Grospierre’a to obiekty fotograficzne, które wychodząc od pojedynczej fotografii zwielokrotniają ją do nieskończonych wszechświatów. Artysta wykorzystuje mechanizm skrzyni katoptrycznej, czyli pudełka wyłożonego od wewnątrz lustrami w celu powiększenia, deformacji lub zwielokrotnienia obrazu dowolnego przedmiotu umieszczonego w środku. Skrzynie katoptryczne znane były już w starożytnym Rzymie, gdzie iluzja stała się źródłem rozrywki, w okresie renesansu, wraz ze zrozumieniem zasad optyki, zyskały popularność w całej Europie. U jednych wywoływały śmiech, u innych niepokój – z czasem obiekty otoczyła aura tajemnicy i mistyki.  

Czerpiąc z tradycji oraz wykorzystując nowoczesne materiały i kasetony fotograficzne, Nicolas Grospierre tworzy własne skrzynie katoptryczne. Artysta w najnowszych pracach sięga po obiekt, który od lat go fascynuje – agaty – niepozorne od zewnątrz, a w swoim wnętrzu skrywające feerie barw, kształtów i konstelacji. W procesie powstawania prac, artysta tnie kamienie, fotografuje ich przekroje, które następnie umieszcza w skrzyniach zwielokrotniając ich obraz. W efekcie powstają hipnotyzujące obiekty świetlne, wciągające abstrakcyjnymi kompozycjami, oglądane przez dłuższy czas stają się medytacją nad zmieniającym się światem. 

Natura i kultura w obiektywie fotografa

Nicolas Grospierre (ur. 1975) urodził się i dorastał we Francji, od 1999 roku mieszka w Polsce. Zanim zajął się fotografią, studiował nauki polityczne oraz socjologię w Paryżu i Londynie, co ma odzwierciedlenie w tematyce jego prac. W 2008 roku otrzymał Złotego Lwa na 11. Biennale Architektury w Wenecji (razem z Kobasem Laksą) za wystawę Polskiego Pawilonu, a w 2012 został wyróżniony Paszportem Polityki. Jego prace były wystawione na wielu wystawach w Polsce i za granicą. W swojej twórczości łączy nauki humanistyczne ze sztuką, poprzez cykle fotografii opowiada o związkach człowieka z naturą i kulturą. Jego głównym medium jest fotografia, często portretuje architekturę, którą traktuje jako relikt pamięci o niedawnej przeszłości. Artysta analizuje idee stojące za wizualnymi reprezentacjami instytucji: bibliotek, banków, hoteli. Interesuje się również kwestiami z zakresu urbanistyki i ekopoetyki.

Prezentowane na wystawie prace są częścią prywatnej kolekcji dela.art, stworzonej przez Artura i Mitrę Dela. m.in.: Anety Grzeszykowskiej, Grzegorza Gwiazdy, Adama Jastrzębskiego, Jany Shostak i innych.


Głębiej niż otchłań
Maszyny do patrzenia Nicolasa Grospierre’a 
prace z kolekcji dela.art
28.09-8.10.2023
Oprowadzanie: niedziela 1.10.2023 g. 15:00
Hala Koszyki


Nicolas Grospierre, Niekończący się korytarz książek z cyklu Biblioteka, 2006

 

 

Hala Koszyki
22 221 81 84

Koszykowa 63

00-667 Warszawa

28.09.2023 - 08.10.2023

wernisaż

01.10.2023

15:00