Wystawa Gideona Horvátha w Galerii Arsenał w Białymstoku będzie pierwszym indywidualnym pokazem prac tego interdyscyplinarnego artysty wizualnego w Polsce. Jego inspirowana teorią queer praktyka artystyczna kwestionuje dualistyczne światopoglądy oraz tworzy przestrzeń dla zmysłowych i intuicyjnych sposobów doświadczania.
Instalacje rzeźbiarskie Horvátha wykorzystują pszczeli wosk, który postrzega on jako materiał queerowy: jednocześnie wyjątkowo wrażliwy i bardzo odporny. Charakterystyczne cechy wosku - ambiwalencja, płynność i ciągłe “stawanie się” – znajdują się w centrum zainteresowań artysty. W twórczości Horvátha ważne miejsce zajmuje także figura fauna i wyobrażenia postaci zmarginalizowanych, ukrywających się, adaptujących do okoliczności i wtapiających w otoczenie. Ich wrażliwość, kruchość i stan emocjonalnego odsłonięcia artysta postrzega nie tylko jako bierny stan cierpienia, ale wyzwalającą formę działania i jedną z możliwych form oporu. Intymne prace Gideona Horvátha czerpią z osobistych doświadczeń tego tworzącego we współczesnych Węgrzech artysty. W Galerii Arsenał w Białymstoku towarzyszyć im będą realizowane przy współudziale publiczności działania performatywne.
Gideon Horváth to urodzony w 1990 roku, mieszkający w Budapeszcie artysta wizualny. Studiował sztuki performatywne i kino na Université Paris VIII. (2010-2013) oraz intermedia na Węgierskim Uniwersytecie Sztuk Pięknych (2014-2015). W 2023 roku został wyróżniony nagrodą Esterházego, a w 2024 roku za “Myths of Vulnerability” nagrodą za najlepszą wystawę indywidualną 2023 roku przyznawaną przez węgierski oddział Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Brał udział w rezydencjach PRÁM Studio w Pradze w Czechach (2023), Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie w Niemczech (2012) oraz Cité International des Arts w Paryżu we Francji (2020). Jego prace były prezentowane na wielu wystawach indywidualnych - m.in. Memory That Could Have Been w Sidewalk (w ramach Pierwszego Biennale Współczesnej Sztuki Publicznej w Budapeszcie, 2023); Pulp w Pram Studio (Praga, 2023); Myths of Vulnerability w Glassyard Gallery (Budapeszt, 2023); Kiss of the Sun w Ena Viewing Space (Budapeszt, 2022); The Faun’s Ball w TIC Gallery (Brno, 2021); Faun Realness w ISBN Gallery (Budapeszt, 2021) - oraz grupowych - m.in. Esterházy Art Award Short List w Ludwig Museum (Budapeszt, 2024), …and they lived… w Kunsthalle Bratislava (Bratysława, 2023); Morze sera w TRAFO (Szczecin, 2023); Different Solar settings w David Kovats Gallery (Londyn, 2022); Sensory Tales w Krinzinger Gallery (Wiedeń, 2022); They/Them/Their: Naturally Not Binary w IMT Gallery (Londyn, 2022); Hope is not Desire w Sopa Gallery (Kosice, 2022).
Kuratorka: Katarzyna Różniak-Szabelska
Fotografia u góry: Gideon Horvath, Overriped fruits, 2023, fot. David Biro