Premierowa wystawa Yorgosa Lanthimosa, projekty o amerykańskiej propagandzie i fikcji, otwarcie dla publiczności zabytkowego basenu YMCA - 24. Fotofestiwal ogłosił główne punkty programu. Jedno z największych wydarzeń fotograficznych w Polsce odbędzie się między 12 a 22 czerwca w Łodzi.
Fotograficzny świat Yorgosa Lanthimosa
„Jitter period (Czas zakłóceń)” to pierwsza w Europie i druga na świecie wystawa fotografii Yorgosa Lanthimosa, reżysera jednych z najszerzej dyskutowanych i najoryginalniejszych filmów XXI wieku: "Kieł", "Zabicie Świętego Jelenia" czy wreszcie "Biedne istoty".
Wciąż mało osób wie, że Lanthimos fotografuje. – mówi Krzysztof Candrowicz, członek rady programowej festiwalu – A jego debiutancka książka fotograficzna rozeszła się w tydzień od premiery. Uznaliśmy, że trzeba pokazać ten materiał szerszemu gronu odbiorców.
Na Fotofestiwalu zobaczymy miejsca i postaci z dwóch najnowszych produkcji filmowych Lanthimosa, „Biednych istot” i „Rodzajów życzliwości”. Zmiana medium odsłoni zupełnie nową perspektywę patrzenia na twórczość artysty. Lanthimos na zdjęciach ujawnia niewidzialną stronę rzeczywistości stojącej za filmowaniem. Krajobrazy, portrety i ulotne momenty między ujęciami zestawiają piękno opowiadania historii z chaosem, który nieuchronnie towarzyszy procesowi.
Sama ekspozycja będzie przypominać labirynt, w którym widzowie mają się zagubić i oswoić z poczuciem dezorientacji - nieodłączną częścią ludzkiego doświadczenia. Wystawę będzie można oglądać tylko między 12 a 22 czerwca w centrum festiwalowym Art_Inkubator.
Choć patrzymy na ten sam świat, widzimy go zupełnie inaczej
Nasze życie kształtowane jest przez systemy, które porządkują nam rzeczywistość – ale często przynoszą też ucisk i kontrolę. Ich działanie, choć czasem niewidoczne, determinuje nasze decyzje i sposób, w jaki tłumaczymy sobie świat oraz to, co uznajemy za normę. Artyści zaproszeni do Programu Głównego eksplorują ludzkie mechanizmy patrzenia na świat i badają systemy, w których funkcjonujemy - od globalnych powiązań kapitalistycznej gospodarki, przez systemy władzy, wielkie narracje historyczne i nietypowe wierzenia religijne, po poszukiwanie kosmicznych znaków w codziennej przestrzeni publicznej.
Jedną z ciekawszych fotografek programu głównego jest Debi Cornwall – była prawniczka, laureatka prestiżowej nagrody Prix Elysé. Na festiwalu Cornwell pokaże projekty o amerykańskiej propagandzie - zdjęcia fikcyjnych, surrealistycznych wiosek i ich społeczności, które armia USA buduje na potrzeby szkoleń żołnierzy. Jej premierowa książka dostała się na listę najciekawszych publikacji 2017 roku w „The New York Times”. W Łodzi publiczność zobaczy dwa projekty i film.
W Programie Głównym także: Michał Sita dokumentuje historyczne rekonstrukcje epizodów z dziejów Polski i katolicyzmu, Hoda Afshar opowiada o wietrze, który – według starożytnego irańskiego wierzenia – potrafi opętać człowieka, Máté Bartha tworzy wizualną opowieść o mieście jako labiryncie znaczeń, a jego projekt "Anima Mundi" to fotograficzne śledztwo w poszukiwaniu porządku w chaosie codzienności. Z kolei Salvatore Vitale bada neokolonialne cechy rzeczywistości wirtualnych.
Program kończy się spojrzeniem na sytuację polityczną na Bliskim Wschodzie, tym razem z perspektywy propozycji Maena Hammada, skupiającej się na wytrwałości młodych Palestyńczyków żyjących pod izraelską okupacją, a jednocześnie pokazującą ... subkulturę skaterską.
Wystawiani artyści_tki:
Yorgos Lanthimos, Debi Cornwall, Jason Fulford, Hoda Afshar, Sophie Thun, Salvatore Vitale, Maen Hammad, Niccolo Rastrelli, Michał Sita, Dorothy i Louis Bohm, Emilia Martin, Szymon Rogiński, Massimiliano Corteselli, Ewa Partum, Konrad Kuzyszyn, Dominika Sadowska i Wojciech Leder, Hannes Jung, Claudia Fugetti, Carlos Idun-Tawiah, Akshay Mahajan, Máté Bartha, Maen Hammad