Sala Kolekcji inauguruje cykl prezentacji wybranych prac ze zbiorów Gdańskiej Galerii Fotografii i depozytu Gdańskiej Kolekcji Sztuki Współczesnej w dziale NOMUS – Nowe Muzeum Sztuki.
Tematem pierwszej wystawy są zwierzęta. Ich obecność w fotografii sięga początków tej dziedziny sztuki w roku 1839. Nasuwa się pytanie, dlaczego w dawnych albumach tak często znajdujemy ludzi w towarzystwie zwierząt. Na niektórych zdjęciach występują one na prawach domownika, na innych – jako splamione trofea (dekoracje mieszkań, dokumentacje z polowań) będące wyznacznikiem statusu społecznego i majątkowego rodziny. W archiwach fotograficznych osób mieszkających poza miastami zwierzęta gospodarskie, krowy i konie bywały zarówno malowniczym motywem uzupełniającym pejzaż, jak i głównymi bohaterami zdjęć. Fotografowano je podczas wypasu, pracy w polu, a także jako przedmiot handlu na targach. Niejednokrotnie widać ich cierpienie, czasem współdzielone z chłopami.
Na zdjęciach wojennych i tych dokumentujących odbudowę Gdańska po 1945 roku obecne są głównie pracujące konie w służbie żołnierzy, a później budowlańców. Na fotografiach typowo pamiątkowych zwierzęta towarzyszące to koty, psy, króliki oraz ptactwo domowe. Stanowią raczej dodatek do postaci ludzkich, lecz ich obecność świadczy o tym, że pełniły dla ich właścicieli ważną i z pewnością pozaużytkową rolę. Czy ich istnienie pomagało budować empatyczne relacje rodzinne?
Olga Tokarczuk w swojej twórczości przyznaje zwierzęciu status osoby. Wystawa FotoFauna prowokuje do refleksji nad tym, czy zmiana stosunku do zwierząt wiąże się ze zmianą kondycji współczesnego człowieka. Fotografia jako żywe świadectwo ciekawie przekazuje tę ewoluującą relację.
Maja Bieńkowska, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka
Kuratorki: Maja Bieńkowska, Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka, Dział Gdańska Galeria Fotografii MNG