Formy podstawowe 2024/2025. Muzeum jako szkoła


06.06.2025 - 31.08.2025

„Formy podstawowe” są cyklem wystaw i działań realizowanych przez MSN i Fundację EFC od 2021 roku. W każdym roku szkolnym powstają dzieła sztuki w różnych formatach: instrukcji, gier, partytur i obiektów, które są używane w szkołach, domach kultury i bibliotekach w całej Polsce. 

Czym są formy podstawowe?

„Formy podstawowe” to cykliczny program skierowany do uczennic i uczniów szkół podstawowych. Jest realizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Fundację EFC od 2021 roku. Podczas każdej edycji programu powstają nowe artystyczne instrukcje, gry, partytury, obiekty, które trafiają do szkół zapakowane w specjalnie zaprojektowane pudełka. Na ich podstawie powstają w szkole dzieła sztuki i działania artystyczne, aranżowane są wystawy. Prace nie zawsze mają charakter materialny: podczas kilku edycji programu zrealizowano szereg performansów, koncertów i happeningów. Dotychczasowe edycje „Form podstawowych” były rozproszone po Polsce. Odbywały się przede wszystkim w miejscowościach do 30 tysięcy mieszkańców. W 2024 roku program był także częścią Biennale Sztuki w Tajlandii. „Formy podstawowe” zostały włączone do projektu filipińskiego artysty Poklonga Anadinga, realizowanego w szkolnej bibliotece w Chiang Rai w Tajlandii.

Inspiracje i historyczne odniesienia

„Formy podstawowe” zainspirowane zostały programem School Prints (Druki szkolne), który powstał w Wielkiej Brytanii tuż po drugiej wojnie światowej, w burzliwych czasach tworzenia nowego ładu politycznego i społecznego w Europie. Identyczny zestaw litografii stworzonych przez grupę uznanych artystów trafił wówczas do szkół podstawowych i był eksponowany w salach lekcyjnych. Powstały nowe dzieła m.in. Barbary Jones, Henriego Matisse’a, Henry’ego Moore’a, Johna Nasha czy Pabla Picassa. Wystawa „Formy podstawowe” odnosi się także do licznych eksperymentów związanych ze sztuką i edukacją w XX i XXI wieku. Jednym z punktów odniesienia jest Marcel Duchamp i jego wystawa podróżująca w walizce czy też „Fluxkits”, czyli pudełka przygotowywane przez artystów związanych z ruchem Fluxus, zawierające m.in. partytury, modele, nagrania audio, gry, puzzle i szablony. Innym przykładem jest Pure Consciousness, zainicjowana w 1998 roku seria wystaw prac japońskiego konceptualisty On Kawary w przedszkolach. W kontekście pedagogicznym i w środowisku dzieci obrazy Kawary mogły posłużyć jako narzędzie dydaktyczne wspomagające naukę dni tygodnia i cyfr. Inspiracją do „Form podstawowych” są także ćwiczenia i metodologia artystów i artystek, którzy podjęli się pracy w szkołach bądź też powoływali własne ośrodki edukacyjne, takich jak: Joseph Beuys, Cornelius Cardew, Jef Geys, Anna Halprin, Oskar Hansen, Asger Jorn, K.G. Subramanyan i wielu innych.

Szkoła jako wystawa. Dzieci jako twórcy

Pudełka wysyłane do szkół mieszczą w sobie „uśpioną” wystawę, która w każdej chwili może się zmaterializować w formie wybranej przez uczennice i uczniów. Działania w programie toczą się w rytmie roku szkolnego. Nauczycielki i nauczyciele wspierani przez muzealnych edukatorów i edukatorki współpracują z zespołami złożonymi z uczennic i uczniów klas od 4 do 8. Istotą procesu jest oddawanie sprawczości w ręce dzieci i uczenie się od siebie nawzajem w twórczym działaniu. Czas, którym dysponuje grupa, pozwala na eksperymenty, stawianie pytań, „rozciąganie” wyobraźni i sprawdzanie się w nowych rolach (również nauczycielom). Nauczyciele zaangażowani w program biorą udział w szkoleniach, warsztatach oraz w plenerze. Mają one za zadanie odpowiednio przygotować ich do pracy w projekcie – oswoić ze sztuką współczesną, konceptualną, opartą na procesie, działaniach i relacjach, nie tylko na wytwarzaniu obiektów, tak by włączali te działania w swoją dalszą pracę pedagogiczną.

Czym może być wystawa?

Wystawy, które są efektem działań zespołów, powstają w przestrzeniach szkolnych: w klasach i na korytarzach, w salach gimnastycznych i na boiskach. Mogą być wielokrotnie realizowane i różnorako interpretowane, podobnie jak dzieje się to z wykonaniem muzycznej partytury. Poprzez program „Formy podstawowe” zadajemy pytania: co możemy zrobić ze sztuką? A także: czym może być wystawa? Gdzie i kiedy się ona zaczyna i kończy? Czego możemy nauczyć się od artystek i artystów? Czy poprzez kontakt ze sztuką powstaje wiedza? Aż wreszcie: jak rozumieć sztukę i czerpać przyjemność z jej nierozumienia?

O wystawie

Rok szkolny 2024/2025 jest dla programu „Formy podstawowe” szczególny. Dotychczas prace artystyczne zebrane w zaprojektowanych do tego celu pudełkach (w latach 2021/2022 przez Michała Sikorskiego, w roku 2023 przez Macieja Siudę) trafiały do szkół. Szkoła traktowana była jako muzeum. Teraz odwracamy kierunek – tworzone przez dzieci prace i one same trafiają do wielkiego pudełka, jakim jest nowy budynek Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Teraz muzeum staje się szkołą. W październiku 2024 roku, podczas tygodnia otwarcia budynku MSN-u, „Formy podstawowe” zajęły część przestrzeni Muzeum – jako miejsce warsztatów, spotkań, dystrybutornia instrukcji artystycznych, czytelnia i sala wystawowa. Była to pierwsza wystawa, jaką zrealizowano kiedykolwiek w nowym gmachu MSN-u! W czerwcu 2025 roku „Formy podstawowe” wracają do Muzeum. Tu odbędzie się wystawa nowych artystycznych instrukcji zamówionych do czwartej edycji programu i ich realizacji przez szkolne zespoły z czternastu miejscowości. Głównym zagadnieniem roku szkolnego 2024/2025 jest sama instytucja muzeum. Wspólnie zadamy sobie szereg pytań dotyczących miejsc, które zamieszkują dzieła sztuki. W czym muzeum przypomina szkołę? Kto i jak odróżnia sztukę od niesztuki? Jak rozpoznać „muzealną wartość” przedmiotów? Do kogo należy sztuka? Czy to źle, że czegoś nie rozumiemy? Do czego i komu służy sztuka?

Artyści i artystki
Luis Camnitzer, Jarosław Fliciński, Tobias Putrih, Kateřina Šedá, Slavs and Tatars, Rirkrit Tiravanija
Zespół kuratorski
Sebastian Cichocki, Helena Czernecka, Marta Przyby

Muzeum Sztuki Nowoczesnej
22 596 40 10

Marszałkowska 103

00-110 Warszawa

06.06.2025 - 31.08.2025