Zapraszam cię do szukania nowych połączeń, genealogii i przepływów życia. Oglądasz obrazy, które czasem ujawniają podobieństwa wizualne, innym razem zaskakują zestawieniami. Świat okazów, obfitości kształtów i różnych funkcjonalności. Zapraszam cię do zachwytu. Zachwyt jest za darmo. Zachwyt to relacja. A relacja zaprasza do odpowiedzialności. Jaki masz wpływ na to co dzieje się ze środowiskiem? 
Ta opowieść dotyczy komunikacji. Co mają ci do powiedzenia bezwłose psy Azteków i trąbka anioła, zakopane w ziemi plastikowe głowy i dwa jajka rozbite w szklance z wodą? Jest taki rytuał w Meksyku, który polega na tym, że dotyka się jajkiem ciała osoby, następnie trzyma niedaleko przez dobę, żeby robić je następnego dnia i odczytać stan zdrowia albo energii. Znaczenie, które nadasz tym obrazom zależy od twojej wiedzy i doświadczenia. Innych informacji dostarczy ci zdjęcie mikroskopowe, pozowane ujęcie zwierzęcia albo rośliny na neutralnym tle i wrażeniowa fotka z podróży. Do czego jest ci bliżej? Nauka? Sztuka? Rytuał? Może wszystko razem?
Aleksandra Jalas
Przyroda nie jest po to, by człowiek ją wykorzystywał, by używał jej w sposób nieodpowiedzialny dla zaspokojenia swojej wszechmocy, ale człowiek jest częścią przyrody.
Friedrich Nietzsche 
Organiczna abstrakcja
Podążając za zwierzęcym instynktem, będę podchodzić do portretu, flory i fauny, pomiędzy moim studiem a miejscami, które odwiedzę na północy, w centrum i na południu Meksyku. W poszukiwaniu pochodzenia ziemi będę badać morze, las, dżunglę, góry i pustynię. Odniesienia, takie jak książka "O pochodzeniu gatunków" Karola Darwina, teksty Timothy'ego Mortona, który mówi o przyrodzie nie tylko jako o idei, ale także jako o przestrzeni filozoficznej i mentalnej, prace artysty Bernardo Oyarzúna na temat jego wizji holistycznego rozumienia rdzennej kosmogonii i jej intymnego związku z naturą, ponowne odkrycie wizji kultur przedhiszpańskich, ich architektury, ikonografii, bogów i rytuałów, malowideł jaskiniowych na północy Meksyku i ich przedstawienia środowiska naturalnego, aż po opór ludu Seri i Yaqui. Poprzez różne warstwy informacji, początek doznań i koncepcji, które dają mi pomysły na rozwinięcie projektu. Praca w miejscach nieznanych, poszukiwanie w przyrodzie zwierzęcego popędu, przemienność między człowiekiem a nie-człowiekiem.
Fernando Montiel Klint