FEMINAŁ - wystawa zbiorowa


12.10.2019 - 22.11.2019

Tematem wystawy Feminał są wątki z powieści Güntera Grassa pt. Turbot: feministyczna historia świata według Grassa, jego postrzeganie kobiet i ich relacji z mężczyznami, ale też krytyka patriarchatu i męskiej dominacji. Pierwsza odsłona ekspozycji miała miejsce w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa, od 27.04 do 22.06.2019, druga właśnie przed nami, w Galerii Domu Norymberskiego w Krakowie.
 
Feminał, to powieściowy trybunał feministyczny, przed którym Grass stawia rybę mówiącą ludzkim głosem, czyli tytułowego turbota. Staje się on personifikacją całego męskiego rodzaju i opowiada, jak to z jego inspiracji mężczyznom udało się wyzwolić spod władzy kobiet. Ta emancypacja męskiego gatunku jest także symultaniczną historią zniewolenia kobiet i procesu wykluczania ich z aktywnego życia. Możemy prześledzić jak pozbawia się ich wpływu na własne losy i jak stopniowo poddawane są opresyjnym zasadom funkcjonowania w patriarchalnym społeczeństwie.

Wystawa zbudowana została wokół dwóch wątków narracyjnych obecnych w książce niemieckiego noblisty. Pierwszy z nich nawiązuje do czasów prehistorycznych, cywilizacji zbudowanej na kobiecej dominacji oraz tego, co do niej nawiązuje, co jest świadomą - bądź nie - tęsknotą za krainą wiecznej szczęśliwości, miejscem, w którym przebywają boginie, kapłanki, zielarki, wieszczki, uzdrowicielki. Na wystawie do tego motywu odnoszą się prace takich artystek jak: Agata Agatowska z jej rzeźbami przypominającymi rytualne figury z krainy Matriarchatu, Urszula Kluz-Knopek i Jasmin Lothert, których fotografie pokazują bliską relację kobiet z naturą, Natalia Kopytko, której ceramika ożywia naturę w na poły baśniowy sposób, Katarzyna Kukuła, utożsamiająca ciało kobiety z ziemską planetą czy wreszcie Elena Provata, której zoomorficzne grafiki odwołują się do cyklów natury, a także instynktu obecnego tak u zwierząt, jak i u ludzi.
 
Drugim wątkiem obecnym w Turbocie jest watek sądu i oskarżenia mężczyzn o zło tego świata, o przemoc i niszczycielską siłę, której ofiarami są kobiety i natura. W niej też często szukają ratunku i wykorzystując swoją wiedzę, spryt i umiejętności używają darów natury właśnie do walki z męską przewagą. Tę cześć ekspozycji tworzą: Iwona Demko, oskarżająca mężczyzn o przemoc, Małgorzata Wielek-Mandrela pokazująca zdeformowane krajobrazy, Anna Orbaczewska której talerze zdobią ciała okaleczonych i cierpiących kobiet, Małgorzata Markiewicz realizująca swoją kuchnię oporu z daniami mogącymi uśmiercać, czy Ewa Kulka, której Zielnik złej królowej jest malarskim katalogiem roślin o różnym działaniu, nie zawsze leczniczym. W kuchni działa także Georgia Fambris, wymierzająca mężczyznom surowe kary. Ulrike Segerberg zaś desperacko próbuje wyczyścić świat wokół siebie oskarżając popularnego z kreskówek dla dzieci Sponge Boba o ignorancję. Poranionym kobietom pomoc oferuje Agata Norek ze swoimi tarczami obronnymi.

Artystki: Agata Agatowska, Iwona Demko, Georgia Fambris, Urszula Kluz-Knopek, Natalia Kopytko, Katarzyna Kukuła, Ewa Kulka, Jasmin Lothert, Małgorzata Markiewicz, Agata Norek, Anna Orbaczewska, Elena Provata, Ulrika Segerberg, Małgorzata Wielek-Mandrela + Günter Grass
Kuratorki: Iwona Demko, Renata Kopyto, Marta Wróblewska

Galeria Domu Norymberskiego

Skałeczna 2

Kraków

12.10.2019 - 22.11.2019

wernisaż

11.10.2019

19:00