W ramach Muranowskiej Majówki ARTINFO zaprasza na wystawę Ewy Goral pt. Ekosystem przetrwania. Ekspozycję przy ul. Dzielnej 5 można oglądać od piątku 10-tego maja.
Banki nasion tworzą międzynarodową sieć. To cały ekosystem przetrwania uodporniony nawet na działania wojenne. Gdy zlokalizowany w Charkowie bank nasion uległ atakom rosyjskim zorganizowano przeprowadzkę jego zasobów częściowo na zachód Ukrainy a częściowo do Svalbard Global Seed Vault. Instytucja prowadzona przez Norweskie Ministerstwo Rolnictwa i Żywności działa nie tylko na potrzeby Skandynawów. Schron przyjmuje kolekcje nasion z całego świata, szczególnie z regionów objętych działaniami militarnymi takich jak Syria, czy obecnie Ukraina.
Przyroda od początku epoki nowożytnej zagrożona jest masową przemocą i naznaczona kolonialnymi praktykami bezpośrednio z nią powiązanymi, żeby wspomnieć XVIII-wieczne reglamentowanie egzotycznych przypraw. Dostęp do nich powiązany był ze statusem obywateli i państw.
Brutalną, jak na XXI-wieczne standardy, odsłonę tej rozgrywki obserwujemy obecnie za naszą wschodnią granicą. Po tym jak świat Zachodni odchodzi od kolonialnego dziedzictwa, to Rosja realizuje scenariusze podboju ziem, mętnie tłumaczone „obroną tradycyjnych wartości”. Przemoc dotknęła nie tylko ludność cywilną, ale i rezerwaty przyrody czy rolnictwo razem z jego zapleczem. Sygnałem tych opresji są zarówno „zatrute” narracje, którymi rosyjska propaganda nasączyła przestrzeń informacyjną wokół europejskich rolników, ale i prymitywne praktyki zniszczenia, takie jak atak na bank genowy w Charkowie. Svalbard Global Seed Vault, do którego trafiła część nasion z Ukrainy, to nie tylko fizyczne zabezpieczenie, ale i model dojrzałej instytucji, która transparentnie, nieodpłatnie i bezterminowo chroni nasiona z całego świata.
Temu odwróceniu logiki przemocy i tworzeniu ekosystemu przetrwania Ewa Goral poświęca swoją wystawę w ARTINFO. Artystka wykonała prace na płóciennych workach wykupionych z magazynów agencji mienia wojskowego. Pozbawiła je użytkowych funkcji, rozpruwając szwy. Tym sposobem ekwipunek wojskowy zamieniła w podkład malarski.
Instalację uzupełnia stos pudeł. To motyw podpatrzony na zdjęciach dokumentujących ewakuację zasobów banku nasion w Charkowie. Migracja, ucieczka od niestabilnych warunków jest czymś, co naznacza coraz wyraźniej XXI wiek i staje się wspólnym doświadczeniem zarówno roślin jak i ludzi. Przemoc staje się przyczyną przeprowadzki i paradoksalnie odbudowuje wspólnotę losu w relacji człowieka z przyrodą. Hasło „życie na kartonach” nabiera więc nowych znaczeń. Logistyka transportu staje się składową ekosystemu przetrwania.
Kuratorka: Martyna Karpowicz
Wystawa w ramach Muranowskiej Majówki zobacz więcej >>