Im mniejsi czujemy się w porównaniu z górą, tym bardziej zbliżamy się do uczestnictwa w jej wielkości. Nie wiem, dlaczego tak jest.
Arne Næss – norweski filozof, stworzył pojęcie głębokiej ekologii
Impossible Horizon to pierwsza we Włoszech wystawa Ewy Doroszenko i Jacka Doroszenko – polskiego duetu artystów intermedialnych. W swoich najnowszych pracach (fotografie, instalacje dźwiękowe, obiekty fotograficzne, wideo) duet Doroszenko podejmuje klasyczny temat w sztuce – krajobraz. Prace powstały podczas rezydencji artystycznych w Kunstnarhuset Messen Ålvik (Norwegia), The Island Resignified Lefkada (Grecja), Klaipeda Culture Communication Center (Litwa) oraz w Warszawie, w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Aby lepiej zrozumieć przyczyny obecnego kryzysu ekologicznego, artyści przyglądają się historii zachodniej tradycji malarstwa pejzażowego, w której pojęcie krajobrazu naturalnego definiowane było zgodnie z dominującym światopoglądem – jako element oderwany, poza podmiotem. W swoich pracach Ewa i Jacek Doroszenko stawiają sobie za cel zakwestionowanie podziału pomiędzy obserwatorem, a wyodrębnionym środowiskiem.
Istotnym elementem praktyki artystycznej duetu Doroszenko jest traktowanie zjawisk dźwiękowych jako pełnoprawnego elementu w polu sztuki wizualnej oraz podkreślanie znaczenia „głębokiego słuchania” w życiu codziennym. W związku z tym, artyści interesują się holistycznym doświadczaniem krajobrazu, które nie jest możliwe bez czynnika akustycznego. W swoich intermedialnych projektach artyści badają, w jaki sposób cyfrowe obrazy i najnowsze technologie pośredniczą w postrzeganiu świata naturalnego. Zafascynowani nowoczesnymi narzędziami informacyjnymi i ich ogromnym potencjałem kształtowania stylu życia, Ewa i Jacek Doroszenko próbują uchwycić atmosferę teraźniejszości fizycznej, a zarazem wirtualnej. Przyglądając się fakturom krajobrazów – zarówno naturalnych, jak i symulowanych – akcentują rolę fotografii w nawigacji po aktualnym świecie. Korzystając z Google Street View, popularnych gier komputerowych, przewodników turystycznych i innych internetowych źródeł, artyści sprawdzają jak współczesna kultura cyfrowa zmienia percepcję pejzażu.
Prace duetu Doroszenko koncentrują się na pozytywnym wpływie krajobrazu na dobrostan psychiczny człowieka. Jako mieszkańcy Warszawy, którzy regularnie doświadczają miejskiego „zanieczyszczenia hałasem”, zdają sobie sprawę z potrzeby popularyzacji „ekologii krajobrazu dźwiękowego” – nauki o akustycznych relacjach między żywymi organizmami, ludzkimi i nie tylko, a ich środowiskiem. Odwołując się do tej terapeutycznej funkcji krajobrazu, prezentują prace, które w subtelny sposób ukazują nierozerwalny związek człowieka z jego naturalnym otoczeniem.
Ewa Doroszenko – artystka intermedialna, doktor sztuk plastycznych, mieszka i pracuje w Warszawie. Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2019 oraz Miasta Torunia w dziedzinie kultury w 2013 i 2011. Laureatka wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Preview – Fait Gallery Brno 2016, Debuts 2018 – doc! photo magazine, Debut 2018 – Lithuanian Photographers Association oraz finalistka m.in. Noorderlicht International Photo Festival 2021, Kranj Foto Fest 2021, International Festival of Photography FIF BH – Brazil 2020, Athens Digital Arts Festival 2020, GENERATE! Festival for Electronic Arts 2019, Der Greif and the World Photography Organisation open call 2018, FILE Electronic Language International Festival Sao Paulo 2015, Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 2013, Konkursu Fundacji Grey House w Krakowie 2011. Rezydentka m.in. Re_Act contemporary art laboratory w Portugalii, Atelierhaus Salzamt Linz w Austrii, The Island Resignified Lefkada w Grecji, Petrohradska Kolektiv Prague w Czechach, Klaipeda Culture Communication Center na Litwie, AAVC Hangar Barcelona w Hiszpanii, Kunstnarhuset Messen Ålvik w Norwegii. Swoje prace prezentowała m.in. w Muzeum Współczesnym Wrocław, Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu, Fait Gallery w Brnie, Galerii Propaganda w Warszawie, Exgirlfriend Gallery w Berlinie, Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, Instytucie Polskim w Düsseldorfie.
Jacek Doroszenko – artysta audiowizualny, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2020, Miasta Torunia w dziedzinie kultury w 2011 oraz rezydent m.in. AAVC Hangar Barcelona w Hiszpanii, Kunstnarhuset Messen Ålvik w Norwegii, Atelierhaus Salzamt Linz w Austrii, The Island Resignified Lefkada w Grecji, Petrohradska Kolektiv Prague w Czechach, Klaipeda Culture Communication Center na Litwie. Uczestniczył m.in. w The Wrong New Digital Art Biennale w Rio de Janeiro, FILE Electronic Language International Festival w Sao Paulo, Transmission Arts Festival w Atenach, ISEA International Symposium on Electronic Art w Vancouver, Athens Digital Arts Festival, Future Places Festival w Porto, European Media Art Festival w Osnabrück, R>>EJECT Radicals Festival w Rotterdamie, CoCart Festival CSW w Toruniu, Open Source Art Festival w Sopocie, Mediations Biennale w Warszawie. Swoje prace prezentował m.in. w Galerii Propaganda w Warszawie, Exgirlfriend Gallery w Berlinie, Jedna Dva Tři Gallery w Pradze, Fundacji Rodziny Staraków w Warszawie, Muzeum Współczesnym Wrocław, Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, Instytucie Polskim w Düsseldorfie. Twórczość wizualna artysty odbija się echem w obszarze muzyki i sztuki dźwięku. Jego kompozycje muzyczne zostały wydane w formie albumów o międzynarodowym zasięgu, m.in. Infinite Values, Time Released Sound w USA; Wide Grey, Eilean Records we Francji; Soundreaming i Bodyfulness, Audiobulb Records w Wielkiej Brytanii.
Z cyklu Impossible Territory, Ewa Doroszenko, druk na papierze fotograficznym, 70 x 50 cm, 2019
Ghost Island, Ewa Doroszenko, obiekt fotograficzny (fotografie na papierze, drewno, pianka poliuretanowa, szpilki), 50 x 50 x 7 cm, 2023.