„Dzień dobry, Panie Gauguin. Obrazy Grzegorza Bednarskiego” to przekrojowa wystawa prac malarza, rysownika, zaliczanego do przedstawicieli tak zwanej figuracji krakowskiej, jednego z najciekawszych polskich twórców współczesnych. Jego dzieła, ujęte w cykle tematyczne, realizowane w rysunkach i obrazach malarskich podejmują trudną problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Wiele obrazów ma charakter zaangażowanych przypowieści podejmujących sprawy trudne i bolesne, takie jak chociażby problem winy i kary.
Artystę cechuje wielka wrażliwość sensualna oraz umiejętność nadania oryginalnego wyrazu plastycznego istotnym aspektom rzeczywistości. Podczas wystawy będzie można zobaczyć zarówno dynamiczne i pełne dramatycznej ekspresji dzieła wykorzystujące motyw dekonstruowania ciała, jak i cieplejsze, wanitatywne martwe natury, funkcjonujące jako metafory przemijania. Pierwsze to wizje napiętnowane cierpieniem, o mocnym, gorzkim klimacie, drugie to obrazy bardziej powściągliwe, skromniejsze, zarówno pod względem doboru motywów, jak i środków. W dziełach Bednarskiego nasycona, pełna odniesień kulturowych warstwa intelektualna przeplata się z emocjonalnym napięciem.
Wystawie towarzyszy katalog wydany z okazji wystawy prac Grzegorza Bednarskiego, zorganizowanej przez Miejską Galerię Sztuki w Częstochowie we współpracy z Galerią aTAK w Warszawie, a której kuratorką była Barbara Major.
Grzegorz Bednarski, Hedonista maluje Ukrzyżowanie, 2006-2007, pastel, wycinanka na papierze, 70 x 64, praca z kolekcji Krzysztofa Musiała
Grzegorz Bednarski, Męczeństwo św. Wawrzyńca, z cyklu Personifikacje, 1999-2000, olej na płótnie, 135x160 cm, fot Adam Gut
Grzegorz Bednarski, Mistyczne zaślubiny, z cyklu Personifikacje, 2003-2009, olej na płótnie, 250x200 cm, fot. Adam Gut