12. Wystawa Kuratorska Bielskiej Jesieni będzie głosem w dyskusji o najnowszym polskim malarstwie w kontekście siły i wpływów rynku na charakter twórczości malarskiej.
Wystawa, wedle projektu kuratorów Jana Owczarka i Piotra Polichta, nosi tytuł „Don’t hate the player, hate the game”. Prezentując prace zaproszonych do wystawy artystów, kuratorzy wzbogacili jej przesłanie o kontekst rynkowy, uznając, iż ignorowanie rynku sztuki zawęża perspektywę, zubażając tym samym odbiór samego malarstwa i jego krytycznego potencjału.
Jan Owczarek i Piotr Policht o koncepcji wystawy:
Wychodząc od zaznaczenia kontekstu, w którym charakter aktualnej twórczości malarskiej określają w znacznej mierze siły rynkowe, chcemy równocześnie zaprezentować prace, które same problematyzują na różne sposoby późnokapitalistyczną rzeczywistość czy też opowiadają o szeroko pojętym fetyszyzmie towarowym w sposób osiągalny tylko dla tego medium.
Będzie to 12. z kolei prezentacja w cyklu wystaw kuratorskich dopełniających ideę Biennale Malarstwa Bielska Jesień. Organizując co dwa lata konkurs dla kuratorów, na przemian z konkursem dla artystów, Galeria Bielska BWA stara się zaprezentować wszystko, co najciekawsze i najistotniejsze w polskim malarstwie współczesnym.
Wystawa „Don’t hate the player, hate the game”, wedle zwycięskiego scenariusza Jana Owczarka i Piotra Polichta, będzie trwała od 8 listopada 2024 do 5 stycznia 2025 roku.
kuratorzy: Jan Owczarek, Piotr Policht
Janek Owczarek (ur. 1990) – historyk i krytyk sztuki, kurator. Współpracuje z magazynem „Szum”. Publikował w „Dwutygodniku”, „Obiegu” oraz „Kontakcie”. Pracuje jako kurator w Muzeum Literatury w Warszawie.
Piotr Policht (ur. 1992) – historyk i krytyk sztuki, kurator. Związany z portalem „Culture.pl” (Instytut Adama Mickiewicza), gdzie pisze o sztukach wizualnych, redaktor magazynu „Szum” i pracownik Muzeum Literatury w Warszawie.