Artyści: Natalia Brandt, Tomasz Ciecierski, Andrzej Dłużniewski, Mirosław Filonik, Ewa Harabasz, Alicja Karska i Aleksandra Went, Jarosław Kozłowski, Ewa Partum, Józef Robakowski, Ryszard Waśko, Krzysztof Wodiczko
Wystawa prezentuje dzieła artystów odsłaniających w swojej sztuce i komentarzach trajektorie ich artystycznych inspiracji. Prace twórców odwołujących się do dzieł innych artystów oferują wgląd w fascynacje wcześniej powstałą sztuką. Ideą projektu jest wyłonienie ze współczesnych praktyk artystycznych nie do końca oczywistych ciągłości, kontynuacji i zaprzeczeń dokonujących się na gruncie dialogów z odkrywaną i ożywianą tradycją, dialogów mających rozwinięcia w reinterpretacjach, polemikach czy zaprzeczeniach. Projekt pokazuje również jak przywoływane tradycje funkcjonują w ramach współcześnie formułowanych narracji kulturowych, ich kontekstach społecznych i politycznych. Poszczególne prace ukazują jak to, co było impulsem do ich powstania jest przetwarzane na gruncie innych mediów i aktualizowane w kontekście artystycznej współczesności.
Dedykacje dają możliwość poznania źródeł i odniesień, do których odwołują się wybitni twórcy sztuki współczesnej. W ramach wystawy zostaną pokazane prace kilkunastu artystów wywodzących się z różnych generacji i będących rzecznikami różnych przekonań artystycznych. Ich prace pokazują, jak sztuka współczesna daje możliwość czytania historii sztuki i jak dzieła dalszej i bliższej przeszłości przenikają do współczesnej kultury artystycznej. Wystawa wydobywa sposoby czytania sztuki przez samych artystów, dla których lektura dzieł innych twórców okazuje się być inspiracją dla ich własnych działań. Nie chodzi o pokazywanie zależności, ale o przytoczenia, w których to samo nie jest już tym samym. Na wystawie przywołane będą m.in. dzieła Michelangelo Caravaggio, Marcela Duchampa, Eduarda Maneta, Bena Pattersona, Francisa Picabii, Aleksandra Rodczenki, Kurta Schwittersa, Władysława Strzemińskiego. Wystawie będzie towarzyszył film z udziałem prezentowanych artystów, którzy będą opowiadać o własnych motywacjach, powodach i okolicznościach powstania ich prac.
Andrzej Dłużniewski, Jak Picabia, 1998, akryl, płótno
Ewa Harabasz, z serii Prasoreligia, bez tytułu, 2010, druk cyfrowy, kredka na papierze
Józef Robakowski, z serii Fetysze, dedykowane Christo, 1987, fotografia, vintage print
Alicja Karska i Aleksandra Went, Franciszek Duszeńko - Monumenty, 2012 – 2013, instalacja (detal)
Tomasz Ciecierski, Dedykowane Sam Francis, 2021, kolaż
Jarosław Kozłowski, z serii Ćwiczenia z obrazowania, Hommage à Jerzy Ludwiński, 2018, akwarela na papierze
Krzysztof Wodiczko, Linia jako teoria, obiekt, rzeczywistość, wizerunek, 1976, fotografia, vintage print
Natalia Brandt, Spóźnione rozmowy z Kurtem Schwittersem, 2010, asamblaż
Ryszard Waśko, Dark into Light, 1987, akryl na desce