Daniel Mikulski jest osobą studiującą na Wydziale Malarstwa na ASP we Wrocławiu. Wystawa w mia Art Gallery jest częścią nagrody GRAND PRIX w konkursie „Postawy 8”, współorganizowanego wraz z wrocławską Akademią Sztuk Pięknych.
Obrazy Daniela Mikulskiego to osobisty wyraz doświadczenia zmiany roli i miejsca w społeczeństwie będących konsekwencją otwartej transpłciowości. To, co wcześniej schowane i stłamszone, dziś znajduje ujście w wielkoformatowych obrazach i grafikach, jest wyrazem siły i wolności. Energia wynikająca z coming-outu nie daje się skrępować powszechnej w Polsce transfobii, wbrew przeciwnościom jest źródłem wszechogarniającego spokoju i ulgi.
Wystawa „Nieoczywiste konsekwencje przemiany” skupia się na dwóch cyklach prac. Seria „Spadanie z rowerka” (określenie, które w mowie potocznej oznaczać może: „zostać zbanowanym z forum lub portalu społecznościowego, zostać w jakiś sposób wykluczonym z czegoś, utratę miejsca gdzieś”) to wyraz transfobicznych doświadczeń w momencie tranzycji płciowej, które osoba autorska porównuje do „kija energicznie umieszczonego między szprychami roweru”. Upadek, będący wizualizacją doświadczania wykluczenia, często bolesny i irytujący, jest też impulsem do podnoszenia się i dalszej walki z przeciwnościami, w drodze po elementarne prawa, ale również w drodze ku własnemu szczęściu i spełnieniu. Druga część prac „Podcykl czułościowy” jest wyrazem zmiany postrzegania własnej seksualności i ciała. W twórczości Daniela Mikulskiego po raz pierwszy pojawia się moment intymności dzielonej z drugim człowiekiem. Widoczne doświadczenie prywatnej przyjemności i szczęścia, choć kontrastuje ze społecznym odbiorem ciał i relacji wychodzących poza przyjęte heteronormatywne ramy, jest długo wyczekiwaną chwilą wolności i odprężenia.
Prace Daniela Mikuskiego charakteryzują się śmiałym gestem, wyrazistymi i świetlistymi kolorami, wielkim formatem i silną ekspresją zaczerpniętą ze świata komiksu. Posługując się suchym pastelem, osoba autorska kreuje rzeczywistość pozbawioną wiktymizacji, pełną humoru, groteski, ale też czułości, spokoju i wewnętrznej zgody.
Tekst kuratorski: Patrycja Bochenek
Kuratorzy wystawy: Bogusław Deptuła, Patrycja Bochenek