Rybka czy sorbet? Apetyczny ozorek czy kusząca cytryna?
Paweł Czekański i Monika Malewska zadają pytania o możliwe scenariusze na przyszłość. Oboje, w sposób pełen ironii i humoru, biorą na warsztat motywy znane ze stołów, spiżarni, zamrażarek i szuflad kuchennych. Artyści, grając formą i skalą prezentowanych obiektów, badają ich tradycyjną symbolikę, która w obliczu dzisiejszych zmian i problemów, nabiera zupełnie nowego wymiaru.
Monika Malewska mieszka i pracuje w Stanach Zjednoczonych, gdzie problem nadmiarowej konsumpcji na stałe wrósł w kulturę i stanowi obfite źródło inspiracji dla malarstwa artystki. Pokazywane prace należą między innymi do cyklu Vanitas Paintings, w którym artystka portretuje produkty kupione w amerykańskim supermarkecie. Obrazy te przywołują na myśl malarstwo holenderskich dawnych mistrzów. Tusza królika, korpusy drobiowe czy ozorek przeplatają się z owocami, kwiatami i barwną draperią. Artystka lubi również zaskakujące zestawienia – na przykład głowa ryby i słodkie sorbety na patykach. Żart i prowokacja to narzędzia, które znamy z tradycji chociażby dadaistów.
Podobną grę z widzem podejmuje Paweł Czekański, rzeźbiarz pracujący we Wrocławiu, związany z tamtejszą Akademią Sztuk Pięknych. W swoim warsztacie ożywia owoce i warzywa, które przybierają ludzkie pozy i wchodzą ze sobą w interakcje. Kusząca Cytryna czy Sensualna Pomarańcza doskonale naśladują charakter zarówno swojego materialnego pierwowzoru, jak i figur, w które się wcielają. Czekański podejmuje w swojej sztuce wątki ekologiczne, takie jak zanieczyszczenie środowiska plastikiem. Monumentalna instalacja Dance Macabre prezentuje cztery słomki, które w tanecznym układzie spoglądają na widza z góry.
Spotkanie dzieł Moniki Malewskiej i Pawła Czekańskiego, twórców pracujących w dwóch zupełnie różnych środowiskach, pozwala ukazać globalność pewnych problemów, których symbolem mogą być tak banalne obiekty jak jajka czy plastikowe słomki. Artyści udowadniają również, że o istotnych społecznie tematach, można mówić w sposób niepozbawiony humoru i efektu zaskoczenia.
Paweł Czekański (1989, Lublin) ukończył studia na wydziale Malarstwa i Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu, na kierunku Rzeźba w 2014 roku. Tytuł doktora sztuk pięknych otrzymał w 2023 roku. Od 2018 roku nauczyciel akademicki na Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki, ASP we Wrocławiu. Autor instalacji, rzeźb, filmów i fotografii. Prace Pawła Czekańskiego pokazywane były m. in. na wystawach w BWA Wrocław Główny, Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Royal Scottish Academy w Edynburgu, Dishman Art Museum w Beaumont, USA, Galerii Rathaus Johannisthal w Berlinie. W Kompasie Młodej Sztuki 2023 otrzymał specjalne wyróżnienie dla najlepszych rzeźbiarzy. Mieszka i pracuje we Wrocławiu.
Monika Malewska (1974, Warszawa) otrzymała tytuł BFA na University of Manitoba w Kanadzie i tytuł MFA na University of Texas w San Antonio. Obecnie jest profesorem nadzwyczajnym w Juniata College. Malewska pracuje w kilku mediach artystycznych, w szczególności w malarstwie, rysunku i fotografii. Prace Malewskiej były pokazywane w różnych galeriach i muzeach, w tym w Phoenix Gallery, NYC, Blank Space Gallery, NYC, Denise Bibro Fine Art Gallery, NYC, Camel Art Space, Brooklyn, NY, Blue Star Complex w San Antonio, Teksas, Benton Museum w Storrs, Connecticut, New Britain Museum of American Art w Nowej Wielkiej Brytanii, Connecticut czy Orange County Center for Contemporary Art, Santa Ana, Kalifornia
Fotografia u góry: Monika Malewska, Still-life with Chickens on Green, 2015
Paweł Czekański, Razem do zupy, 2023
Monika Malewska, Sausage in the Sky, 2017
Paweł Czekański, Dance Macabre, 2022