W jaki sposób Bauhaus osiągnął tak wielką moc oddziaływania i stał się symbolem radykalnej odnowy w dziedzinie nauczania, projektowania i relacji społecznych? Co zadecydowało o jego szczególnej pozycji? Dlaczego jego produkty wytwarzane są do dziś? Od 6 marca Goethe-Institut zaprasza do pawilonu SARP na wystawę „Cały świat to Bauhaus” oraz wiosenny cykl tematyczny.
W ciągu swojej burzliwej historii Bauhaus stał się uznanym, ale i kontrowersyjnym symbolem nowoczesnego projektowania i awangardowego stylu życia. Chociaż istniał tylko w latach 1919-1933, trzykrotnie w trakcie tego okresu zmieniając swoją siedzibę (Weimar, Dessau, Berlin), ucieleśnia, jak żadna inna instytucja, przedwojenną atmosferę przełomu i modernizmu. Tytuł wystawy, „Cały świat to Bauhaus” jest cytatem z wypowiedzi studenta, późniejszego wykładowcy Bauhausu Fritza Kuhra i pod wieloma względami wyraża ideę ekspozycji. Nawiązuje do zatarcia granic między sztuką, rzemiosłem a techniką, które według Waltera Gropiusa miało stanowić cel dziedziny jaką jest projektowanie i wywierać wpływ na praktyki społeczne każdego z nas.
Osiem rozdziałów
Wystawa „Cały świat to Bauhaus” została podzielona na osiem rozdziałów: „W powietrzu” – o bauhausowskiej fascynacji motywem nieważkości, dematerializacji architektury za pomocą szkła i metalu, „Eksperyment” prezentujący obiekty, które były wynikiem doświadczeń z materiałami i przestrzenią, badających wymiary, proporcje i granice wytrzymałości materiałów, jak też kwestie prefabrykacji i seryjności produkcji oraz „Sztuka totalna” przedstawiająca syntezę wszystkich sztuk, ale także sztuki i nauki oraz sztuki i życia codziennego. W rozdziale „Wspólnota” znajdziemy najważniejsze obiekty z epoki, dokumentujące życie codzienne i towarzyskie w Bauhausie, a „Nowy człowiek” dowiedzie, że Bauhaus nie był jedynie lewicową utopią i pokazuje nowe nowe oblicza człowieka, w tym również odznaczające się politycznym i światopoglądowym radykalizmem. Rozdział „Sztuka, rzemiosło, technika” zaprezentuje pracownie i wytwarzane w nich produkty, a „Radykalna pedagogika” przybliży strukturę uczelni oraz nowatorski program dydaktyczny Bauhausu. W części „Spotkania” eksplorowane będą natomiast wątki międzykulturowe – Bauhaus promował spotkania różnych kultur, organizując wykłady, zapraszając gości z całego świata, gromadząc obszerne zbiory w bibliotece, ale także poszukując nowych form wyrazu.
Ekspozycja zawiera zdjęcia, prace na papierze, modele, dokumenty, filmy, teksty oraz obiekty i zaprasza do odkrywania proponowanych przez Bauhaus wielu szczegółowych koncepcji i rozwiązań na rzecz nowoczesnego podejścia do architektury, przedmiotów codziennego użytku, malarstwa i sztuk scenicznych, a nawet modeli pedagogiki. Celem tych działań było zawsze zapewnienie odpowiednich warunków życia dla człowieka i jego otoczenia – mówi Boris Friedewald, kurator wystawy.
Panele dyskusyjne, warsztaty i pokazy filmowe, czyli cykl wydarzeń w Goethe-Institut
Tydzień po otwarciu wystawy (13 marca) rusza kolejny cykl tematyczny Goethe-Institut – poświęcony Bauhausowi i jego recepcji współcześnie. Do stworzenia programu zostali zaproszeni m.in. historycy sztuki i dizajnu, architekci, krytycy, teatrolodzy i kuratorzy. Wśród siedmiu wydarzeń znalazły się: dyskusje „Mit Bauhaus 100 lat później”, „Nauka języka niemieckiego z Bauhausem – doświadczenie VR”, „Kolor, Dźwięk, Ruch. Kobieta w Bauhausie inaczej” oraz „Jak uratować świat za pomocą projektowania?”, warsztat „Doświadczyć Bauhausu”, instalacja VR „Virtual Bauhaus”, a także dwudniowy maraton serialu Larsa Kraume „Nowe czasy”. Wszystkie wydarzenia cyklu odbywają się (od marca do maja) w Goethe-Institut przy ul. Chmielnej 13a, wstęp wolny.