Bruno Schulz: Sex-Fiction


28.10.2022 - 19.02.2023

Bruno Schulz jest ofiarą stereotypu interpretacyjnego. Zrobiono z niego fetyszystę i masochistę. Podstawą tej diagnozy są „wyznania” artystyczne – rysunki i Xięga bałwochwalcza. Wystawa w MOCAK-u oraz towarzysząca jej publikacja starają się podważyć taki wizerunek, ponieważ wydaje się zbyt dużym uproszczeniem tej niezwykłej indywidualności.

Schulz używał dwóch języków. Historia literatury i sztuki zna twórców, którzy operują i słowem, i obrazem. Jednak rzadko się zdarza, aby na obu polach pojawił się talent równej klasy. Jego literatura zachłystuje się nadmiarem samej siebie. Jego rysunki drążą temat na wzór mantry. Schulz próbował poznać i zrozumieć siebie. Używał do tego dwóch narzędzi – słowa i obrazu. Niestety żadne nie okazało się kuloodporne.

Najlepiej ze współczesnych rozumiała go Nałkowska; łączył ich krótki romans. „Z tej udręki odrywa się nagłe dobro, parę dni pobytu Brunona Schulza, jego listy. Jest zbyt delikatny i słaby, aby mógł mi być ratunkiem – ale świat jego myśli dał mi przeciwwagę i wytchnienie”.

Na wystawie w MOCAK-u pokażemy kilkadziesiąt rysunków i grafik Brunona Schulza. Przygotowaliśmy również eksperyment z autoportretami. Z większych kompozycji wycięliśmy przedstawienia twarzy artysty i ułożyliśmy w ciągu analizującym jego psychikę. Również ten podgląd nie potwierdza stereotypów interpretacyjnych na temat Schulza.


Kurator wystawy: Maria Anna Potocka

Cytat wizualny z rysunku Brunona Schulza

 

Bruno Schulz, Mężczyzna, kobieta, autoportret, ok. 1930, ołówek / papier, 16 × 18 cm, courtesy Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie

 

Bruno Schulz, Odwieczna baśń z cyklu Xięga Bałwochwalcza, 1920–1922, cliché-verre / papier, 16 × 11,6 cm, courtesy Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
+48 12 263 40 01

ul. Lipowa 4

30-702 Kraków

28.10.2022 - 19.02.2023

wernisaż

27.10.2022

18:00

Patronat medialny