Wystawa grafiki, malarstwa i rysunku Bogdana Przybylińskiego prezentowana w galerii Wozownia w Toruniu jest retrospektywą jego dorobku, przygotowaną w związku z jubileuszem 60 lat działalności tego wybitnego artysty światowej klasy.
Jego twórczość charakteryzuje wyjątkowe bogactwo i różnorodność zainteresowań. Dotyczy to zarówno tematyki dzieł, jak i ich plastycznej formy – środków artystycznego wyrazu, autorskiego warsztatu, często eksperymentalnego i odkrywczego – czy też stosowanych niejednokrotnie w sposób nowatorski środków technicznych i technologicznych, po które sięgał dla uzyskania poszukiwanych czy przewidywanych efektów. Zarówno figuratywizm, jak też abstrakcja lub strukturalizm, precyzja i szeroki gest, monochromatyzm i zderzenie koloru – nic nie jest mu obce, a jednocześnie w każdym obszarze działania jest sobą, jest charakterystyczny i rozpoznawalny. Jakie cechy o tym decydują? Śmiałość, oryginalność, doskonałe wyważenie kompozycyjne, sugestywność formy, dynamika, szczególny, indywidualny linearyzm – to cechy warsztatu i temperamentu artysty, świadczące o wielkim twórczym potencjale, znakomitym warsztacie i pewności ręki wynikającej z doświadczenia.
Twórczość profesora Przybylińskiego to forma refleksyjnego spojrzenia na otaczającą rzeczywistość. Jego prace poruszają tematykę spraw dnia codziennego, współgrania człowieka z przyrodą, rejestrują ruch i przemiany, jakim podlega natura.
Poszukiwania w obrębie wątków i inspiracji tematycznych zaowocowały w dorobku artystycznym Bogdana Przybylińskiego licznymi cyklami. Najbardziej znane spośród nich to: Lata osiemdziesiąte, Ludzie ze wsi, Gry oraz Ziemia czy też wyjątkowy w swoim charakterze, reprezentatywny dla artysty cykl Sportowcy z lat 70. Na wystawie prezentowane są prace pochodzące z najważniejszych cykli graficznych. Eksponowane są także obrazy z nowego cyklu malarskiego Ogrody, zaprezentowanego po raz pierwszy w maju, 2015 roku w Galerii Forum Wydziału Sztuk Pięknych UMK. Obrazy te powstały w wyniku bezpośredniej obserwacji zjawisk rozgrywających się w budzącej się do życia naturze w przydomowym ogrodzie profesora. Uważna i wrażliwa analiza dynamicznie wijących się, przecinających i przenikających motywów roślinnych rozkwitającego ogrodu odzwierciedlona została na płótnach dzięki ekspresyjnej, szerokiej linii, rytmicznym ciągom linearnym, szlachetnie stonowanej gamie zieleni oraz budującym przestrzeń i głębię obrazów strefom świateł i cieni.
Ekspozycja grupuje i wyodrębnia zestawy tematyczne prac, oddając też w układzie przestrzennym w zarysie chronologię ich realizacji, aby stworzyć odbiorcy możliwość prześledzenia rozwoju twórczości i warsztatu mistrza, kolejno pojawiające się motywy tematyczne i zainteresowania formalne.
Mirosława Rochecka
Bogdan Przybyliński (ur. 1936, Nakło nad Notecią)
Studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Dyplom w 1961 roku w Pracowni Malarstwa prof. Stanisława Borysowskiego. Pracował na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Zakładzie Grafiki. W 1970 roku zorganizował i kierował pracownią serigrafii. Kierownik Zakładu Grafiki w latach 1982–1989. Twórczość w zakresie grafiki, rysunku i malarstwa. Wystawy indywidualne w kraju i za granicą, udział w ponad 200 wystawach zbiorowych – międzynarodowych, ogólnopolskich, środowiskowych i wystawach grafiki polskiej za granicą, w tym (m.in.): Międzynarodowe Triennale Sztuki Majdanek, Lublin (1985, 1988, 1994, 1997,2000), Festiwale Muzyki i Sztuki, Wingfeld, Seoul (1994, 1996, 1997, 1999), Triennale Grafiki Polskiej, Katowice (1995), Międzynarodowe Triennale Kolor w Grafice, Toruń (1997, 2000, 2003), Norweskie Międzynarodowe Triennale Grafiki, Fredrikstad (1999), Międzynarodowy Festiwal Grafiki, Cluj – Napoca (1999), Asthetische Alternativen, Oldenburg, (2000), Polska Grafika Barwna, Quebec (2003), Międzynarodowe Triennale Grafiki, Bitola (2003). Szereg nagród w kraju oraz na Autumn Annual in Venezia, International Art. Exhibition – Diploma of Excellence (1999), Itart 2001 – Mini Graphic and Painting World Wide Show, Pisa – Honour Mentions (2001), International Annual of Miniature Art Exhibition, Stockholm- Diploma of Excellence (2001). Prace w zbiorach publicznych (m.in.): Biblioteka Narodowa, Warszawa; Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz; Muzeum Okręgowe, Toruń; Muzeum Lubelskie; Muzeum na Majdanku, Lublin; Ministerstwo Kultury i Sztuki, Warszawa; ADOGI Collection, Barcelona; Międzynarodowe Centrum Grafiki Artystycznej Heblera, Fredrikstad, Muzeum Janssena, Oldenburg, Międzynarodowe Triennale Grafiki-Galeria Małych Form Graficznych, Bitola.
Kuratorzy: Mirosława i Kazimierz Rocheccy.